Sökning: "disability aids"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden disability aids.

  1. 1. Föräldrars krav på autonoma bussar : med fokus på barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Andersson Ulrik; Linnéa Isaxon; Louise Vomhoff; [2023]
    Nyckelord :Autonomous buses; Intellectual disability; Parents’ attitude; Safety; Children’s mobility; Functional guidelines; Autonoma bussar; Intellektuell funktionsnedsättning; Föräldrars attityd; Trygghet; Barns mobilitet; Funktionsriktlinjer;

    Sammanfattning : Syftet med rapporten är att undersöka hur autonoma bussar kan tillgängliggöras till barn med mild intellektuell funktionsnedsättning, med utgångspunkt i de autonoma bussar som idag rullar på Campus Valla vid Linköpings Universitet. Föräldrar agerar i detta fall grindvakter, då det är de som bestämmer huruvida de tillåter sina barn att åka med de självkörande bussarna eller inte. LÄS MER

  2. 2. Produktutveckling, värme i sitsar. : Produktutveckling av sittunderlag till Etacsduschstolar med fokus på värme och komfort.

    M1-uppsats, Jönköping University/JTH, Industriell produktutveckling, produktion och design

    Författare :Daniel Widehammar; Abdirahman Hassan; [2023]
    Nyckelord :Productdevelopement; Produktutveckling; Duschstol; Värme i sitsar; Sittunderlag; Etac Supply Center; Hygien; Värmefolie; Materialval; Testundersökning;

    Sammanfattning : The report describes a project aimed at finding a way to warm a seat. Etac, one of the leading manufacturers and developers of disability aids has received feedback from customers that the shower seats they produce are cold when the user has just sat down. This seemed to the user that showering is associated with inconvenience. LÄS MER

  3. 3. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Co-reading; inclusive education; didactics; reflective theory of school didactics; intellectual disability; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; CSSID; compulsory school; Samläsning; integrering; inkluderande undervisning; didaktik; reflektiv skoldidaktisk modell; intellektuell funktionsnedsättning; anpassad grundskola; allmän grundskola;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER

  4. 4. “Jag tycker att det är en konst att kunna samtala medbarn och göra dem delaktiga” : En kvalitativ intervjustudie om LSS-handläggares upplevelse av hur barn somomfattas av LSS får sin självbestämmanderätt beaktad i enskilda beslut.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Felicia Jussi; Ebba Stolpe; [2023]
    Nyckelord :LSS; child; self-determination; participation; case worker; investigation; disability; LSS; barn; självbestämmande; delaktighet; handläggare; utredning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka LSS-handläggares upplevelse av hur barn somomfattas av LSS får sin självbestämmanderätt beaktad i enskilda beslut. Upplevelsernainnefattar det praktiska arbetet kring lagstiftning samt att ta hänsyn till barnets tankar ochåsikter. Uppsatsen bygger på intervjuer med sex LSS-handläggare. LÄS MER

  5. 5. Finns det könsskillnader i upplevt funktionshinder relaterat tillhörselnedsättning? : En studie om upplevd nytta av rehabilitering och hörapparater

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Tabarak Ahmed; [2023]
    Nyckelord :hearing loss; gender differences; social; emotional; audiological rehabilitation; HHIE Hearing Handicap Inventory for the Elderly ;

    Sammanfattning : Background: The consequences of hearing loss vary and can include both emotional and social impacts, such as social isolation and decreased self-confidence. Communication limitations resulting from hearing loss can also affect participation in social relationships, which can lead to social withdrawal. LÄS MER