Sökning: "disability perspective"

Visar resultat 1 - 5 av 334 uppsatser innehållade orden disability perspective.

  1. 1. Patienters röst efter stroke : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Julia Hallberg; Linda Runge Samuelsson; [2024]
    Nyckelord :Patient experience; Patient perspective; Stroke; Stroke care; Qualitative; patient; upplevelse; stroke; omvårdnad; kvalitativ;

    Sammanfattning : Background: Stroke is a common health problem and one of the most frequent causes of disability among adults. Stroke is a collective term for cerebral infarction or brain bleeding, both of which can lead to death. Due to the injury caused by a stroke, patients may experience various symptoms depending on which part of the brain that is affected. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser av fartfyllda turer i naturen med fritidshjälpmedlet Joëlette

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Lotta Larsson; Niki Nilsson; [2024]
    Nyckelord :delaktighet; funktionsnedsättning; känslor; natur; en-hjulad rullstol; aktivitet; välbefinnande; hälsa; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Aktivitet och delaktighet är viktigt för hälsa och välbefinnande. En funktionsnedsättning kan medföra inskränkt delaktighet i fritidsaktiviteter. Fritidshjälpmedlet Joëlette, kan beskrivas som en en-hjulad rullstol med två handtag fram och bak. LÄS MER

  3. 3. Att ha ett jobb som alla andra. Möjligheter och utmaningar i övergången från gymnasiesärskolan till arbete: en kritisk forskningsöversikt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jacob Takeuchi; [2023-09-05]
    Nyckelord :gymnasiesärskolan; anpassad gymnasieskola; SMART; forskningsöversikt; övergång; arbetsliv; individer med IF;

    Sammanfattning : Today a lot of students with intellectual disabilities in Sweden are struggling to join the labor force and face multiple barriers when trying to gain employment. Therefore, the purpose of this thesis is to explore the facilitators and barriers concerning students with intellectual disabilities in their transitions from high school to employment through a systematic mapping of parts of the research field. LÄS MER

  4. 4. Role of assistive technology in enhancing perticipation of children with disabilities in basic education in Nigeria. Exploring the Perspective of Special Education Teachers

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Seye Kenith Ayantoye; [2023-07-03]
    Nyckelord :Assistive Technology; Basic Education; Disabilities; Children Participation;

    Sammanfattning : Aim: The core objective of this study is to investigate how assistive technology can be used to facilitate access to basic education among children with disabilities in Nigeria. Drawing on teachers’ perspective, the study investigated how assistive technology facilitates children wtih disabilities inclusion and engagement with classroom learning and how assistive technology is used to solve learning problems and its challenges Theory: Social model for disability was used to explain the conceptual meaning of disabilities in this study. LÄS MER

  5. 5. Gränslandet mellan sex, relationer och samtycke För personer med intellektuella funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ebba Kollin; Agnes Öster; [2023-05-31]
    Nyckelord :intellectual disability; sexuality; sex; relationship; consent; intellektuell funktionsnedsättning; sexualitet; relationer; samtycke;

    Sammanfattning : This study aims to provide an examination of the material available to and produced for people with intellectual disabilities, within the context of how they inform upon and describe sexuality. To achieve this aim, three questions were used to examine the material: In which ways do the materials gathered describe relationships to those with intellectual disabilities? How is sex described within said material? How is information about consent gained from the material? A qualitative content analysis method was used to answer the questions and to analyse the material. LÄS MER