Sökning: "disciplinär makt"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden disciplinär makt.

  1. 1. "Samtidigt som du ska va den stöttande så blir du liksom fångvakten och så ska du ändå bygga en relation som är bärande" : En kvalitativ studie baserad på professionellas berättelser om arbetet på SiS särskilda ungdomshem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elin Blomstrand; Meja Hartell; [2023]
    Nyckelord :Asymmetri; Hantering; Makt; Maktasymmetri; Socialpedagogiska dimensioner; Socialpedagogiskt förhållningssätt; Socialpedagogiskt erkännande; Ungdomar; Utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera de professionellas erfarenheter av socialpedagogiska dimensioner och asymmetrin mellan behandlare och ungdom på SiS särskilda ungdomshem samt vilka skillnader som påverkar yrkesutövningen.  Studiens metodologiska utgångspunkt var hermeneutik med kvalitativa semistrukturerade intervjuer där fem professionella intervjuades. LÄS MER

  2. 2. BMI-doktrinen : En beskrivande idéanalys av kritiska diskurser kring BMI

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Cayenne Björklund; [2023]
    Nyckelord :BMI; poststructuralism; fat studies; intersectionality; gender; race; Foucault; biopower; disciplinary power; BMI; poststrukturalism; fat studies; intersektionalitet; kön; genus; ras; Foucault; biomakt; disciplinär makt;

    Sammanfattning : This paper examines critical perspectives on Body Mass Index (BMI) in ongoing societaldiscussions, focusing on poststructuralism, gender, consumer society, and race. Using fatstudies, intersectionality theory, and poststructuralism, the research integrates Foucault'spower theories. LÄS MER

  3. 3. “Om jag hade vetat vad det innebar hade jag aldrig gått med” : - en kvalitativ intervjustudie om tidigare sektmedlemmars reflektioner och erfarenheter kring sektmedlemskap och livet efter

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Hammarberg; Melis Veli Necibova; [2023]
    Nyckelord :Sects; former sect members; exercise of power; adaptation; subjective reality; Sekter; tidigare sektmedlemmar; maktutövning; anpassning; subjektiv verklighet;

    Sammanfattning : Sects are a phenomenon in which interest has increased in recent years and which has received a lot of attention. How active and former sect members perceive sect membership differs from person to person. There is thus no clear opinion. LÄS MER

  4. 4. BankID - ett verktyg för frihet eller förtryck? En studie om det digitala utanförskapet som effekt av arbetet för digital inkludering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Julia Lindkvist; Åsa Hermansson; [2023]
    Nyckelord :BankID; cyberutopism; digital identitet; digital inkludering; digitalisering; digital klyfta; digitalt samhälle; digitalt utanförskap; e-legitimation; konsumtionssamhället; marginaliserade grupper; Social Sciences;

    Sammanfattning : I det moderna samhället fungerar digital delaktighet som en social symbol eftersom digital teknik uppfattas som magisk, och därför strävar beslutsfattare efter att se till att alla kan dra nytta av digitaliseringens fördelar. I Sverige används det vedertagna begreppet digital inkludering för att samtliga medborgare ska bli en del av det digitala samhället och för att överbrygga den digitala klyfta som uppstått i takt med den accelererande digitaliseringen. LÄS MER

  5. 5. Likvärdig undervisning : En kvalitativ studie om specialpedagogers beskrivning av förskollärares kompetens att erbjuda undervisning för barn inom autismspektrumtillstånd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Jonasson Blank; Josefine Höjer; [2022]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; delaktighet och inkludering; förskolebarn; förskollärare; likvärdig undervisning; makt; specialpedagoger.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om specialpedagogers beskrivningar av förskollärares undervisning för barn inom autismspektrumtillstånd (AST). Syftet med studien är att undersöka hur specialpedagoger beskriver förskollärares makt över undervisningen i förskolan och vilken betydelse det har för delaktighet och inkludering för barn inom AST. LÄS MER