Sökning: "diskriminering 2009"
Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden diskriminering 2009.
1. Dold i intersektionen: Om diskrimineringslagens (o)tillräcklighet vid Diskrimineringsombudsmannens tillämpning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Diskrimineringslag (2008:567) trädde i kraft den 1 januari 2009. Lagen erbjuder ett bestämt antal avskilda grunder som en missgynnande handling behöver ha samband med för att diskriminering ska kunna anses föreligga. Diskrimineringsgrunderna utgör avskilda kategorier och kan varken kombineras eller adderas. LÄS MER
2. Icke-erkännande av transpersoner - En queerteoretisk analys av åsiktsfriheten i klassrummet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Protection from discrimination for people with transgender identity and expression was not introduced in Swedish legislation until 2009, years after other vulnerable groups obtained the same protection. The late introduction reflects a societal discourse that still prevails today, where some are critical of the use of transpeople’s desired pronouns. LÄS MER
3. ANTIDISKRIMINERING I GRUNDSKOLAN : En WPR-analys av problemet med diskriminering, ojämlika villkor och kränkande behandling
Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Skolan har ett tydligt uppdrag att bedriva ett målinriktat arbete för att motverka alla former av diskriminering samt främja elevers lika rättigheter och möjligheter. Hur arbetet specifikt ska gå till är dock upp till varje enskild verksamhet utifrån dess specifika behov och förutsättningar. LÄS MER
4. Vad händer i intersektionerna? : En kvalitativ läroboksanalys av klass, kön och ålder i läroböcker i svenska för årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Följande studie ämnar synliggöra hur kategoriseringarna klass, kön och ålder framställs i läroböcker för svenskämnet i grundskolans årskurs 1–3. Studien är en kvalitativ innehållsanalys av läroboksserien ABC-klubben(Wänblad, 2017), där sex av seriens nio läroböcker analyseras. LÄS MER
5. Är alla med? : En kritisk diskursanalys av förskolans läroplan samt förskolorsdokumentation mot diskriminering och kränkande behandling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan skall vara en trygg verksamhet där barns utveckling skall främjas. Arbetet styrs bland annatgenom förskolans läroplan Lpfö-18 (Skolverket, 2018) som tydliggör att förskolans utbildning skaförmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna. LÄS MER