Sökning: "diskriminering gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden diskriminering gymnasiet.

  1. 1. ”Vi lever trots allt i ett svenskt samhälle, anpassat till det de säger” : En kvalitativ intervjustudie om SVA-elevers och skolledares uppfattningar och erfarenheter av interkultur samt inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Johanna Breime; [2024]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; SVA-elever; rektorer; gymnasiet; interkultur; inkludering;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete tar avstamp i tidigare forskning som behandlar hur skolan bemöter elever med svenska som andraspråk. Både forskning samt diverse myndigheter rapporterar om att barn med utländsk bakgrund utsätts för trakasserier, diskriminering samt rasism i svensk skola. LÄS MER

  2. 2. Vår nya digitala verklighet: AI-genererade texter och hjälpmedel : En intervjustudie om artificiell intelligens: möjligheter, utmaningar och framtidsutsikter för svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felix Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sedan den snabba utvecklingen av artificiell intelligens som ChatGPT, har den svenska skolanställts inför flera frågor angående hur bedömning ska ske, hur undervisning ska förändras och ivilken riktning den svenska skolan ska anta i framtiden. Artificiell intelligens ses som något somkommer att revolutionera den svenska skolan på sikt. LÄS MER

  3. 3. Etnicitet, religion och andra kontroversiella frågor i klassrummet : En litteraturstudie om undervisning i kontroversiella frågor utifrån mångkulturalism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Matilda Lindström; Alva Sörman; [2022]
    Nyckelord :kontroversiella frågor; kontroversiella ämnen; multikulturalism; samhällskunskap; undervisning;

    Sammanfattning : Denna uppsats har för avsikt att undersöka hur kontroversiella frågor hanteras i klassrummet och vilka olika undervisningsmetoder forskningen förespråkar i detta ämne. Undersökningen har tagit olika perspektiv: lärarperspektiv och elevperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Identitetsskapande och igenkänning genomskönlitteratur i ämnet svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Karlsson; Ida Johansson; [2021]
    Nyckelord :skönlitteratur; identitetsskapande; igenkänning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i svenska som andraspråk arbetar med igenkänning och identitetsskapande inom skönlitteratur på gymnasiet och introduktionsprogrammen. För att undersöka lärarnas arbete med skönlitteraturen skapade vi en webbenkät, för att sedan ta ut fyra respondenter som vi intervjuade för att få en djupare insyn i deras val av skönlitteratur. LÄS MER

  5. 5. Det finns inga moraliska eller omoraliska böcker : En undersökning av den didaktiska potentialen i Majgull Axelssons Aprilhäxan och John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Linn Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Aprilhäxan; Majgull Axelsson; Låt den rätte komma in; John Ajvide Lindqvist; värdegrund; diskriminering; didaktisk potential;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka den didaktiska potentialen i Majgull Axelssons Aprilhäxan (1997) och John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in (2004) vid värdegrundsarbete i svenskämnet på gymnasiet, samt diskutera skräckgenrens användbarhet i undervisningen i allmänhet. Verken har tolkats utifrån en värdegrundskontext för att finna lämpliga uppslag till undervisningssituationer. LÄS MER