Sökning: "diskriminering intervju"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden diskriminering intervju.

  1. 1. Hur elever med annan etnisk bakgrund än svensk upplever lärares attityder. : En kvalitativ studie om hur elever med annan etnisk bakgrund än svensk upplever attityder ifrån lärare.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH

    Författare :Faisur Rahman; Homam Zaoujan; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; habitus; attityder; skola; utanförskap; segregation och diskriminering;

    Sammanfattning : Aim and research questions The purpose of this study is to investigate teachers' attitudes towards students who have an ethnic background other than Swedish. What positive and negative attitudes do the students experience? How are students affected by teachers' attitudes? How are teachers' attitudes towards students expressed? Theory & Method The method used in this study is a semi-structured interview where six respondents have chosen to participate, three respondents from two different high schools. LÄS MER

  2. 2. Upplevd diskriminering på arbetsmarknaden- Kostnaden av att heta Mohammed

    Magister-uppsats,

    Författare :Hassan Ghahramani; Maria Ramirez; [2022]
    Nyckelord :statistisk diskriminering; preferensbaserad diskriminering; smakbaserad diskriminering; kön; etnicitet;

    Sammanfattning : Internationell migration har ökat stadigt under de senaste decennierna och integrationen av migranter på arbetsmarknaden har blivit en utmaning för många länder. Tidigare litteratur har funnit att invandrare, särskilt icke-europeiska invandrare, missgynnas på arbetsmarknaden och att graden av denna nackdel varierar mellan ansökningar om jobb och att bli kallad till intervju. LÄS MER

  3. 3. "Jag tycker synd om dom som inte bor i Bullerbyn" : En diskursanalys om etnisk mångfald i förskolors barnlitteraturutbud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Söderman; Emma Front; [2022]
    Nyckelord :Children’s literature. Discourse analysis. Ethnic diversity. Multiculturalism. Pre-school.; Barnlitteratur. Diskursanalys. Etnisk mångfald. Förskola. Mångkultur.;

    Sammanfattning : Alla barn ska ha rätt till att främja sin förståelse av sin egen och andras kulturer, enligt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018). Studiens syfte är att synliggöra vilken mångkulturell barnlitteratur som finns tillgänglig för de äldre barnen i förskolornas verksamhet, genom att presentera vilka diskurser som framträder i de böckerna som finns tillgängliga i förskolornas bokhyllor. LÄS MER

  4. 4. Participatory Design with the Bulgarian LGBTQ+ Community : Localized Responses to Systemic Homophobia

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Siyana Ivanova; [2022]
    Nyckelord :LGBTQ ; participatory design; Bulgaria; online workshop; interview; HBTQ ; deltagande design; Bulgarien; online workshop; intervju;

    Sammanfattning : Research shows that Bulgaria is among the least LGBTQ+ friendly countries in the European Union, with members of the community facing discrimination, hostility, and violence both in their everyday lives and on a systemic level. The environment of suppression and stigma has also had an effect on the volume of local research into LGBTQ+ issues. LÄS MER

  5. 5. Covid-19:s påverkan på integrationspolitiken : De dubbla utmaningarna för Eskilstunas segregerade områden under Corona-pandemin

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Adella Mawas; Nadeen Essa; [2021]
    Nyckelord :Covid -19 pandemin; integration; bostadssegregation; inklusive medborgarskap; utrikesfödda; socioekonomiska status; diskriminering tillit.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka Covid-19:s påverkan på integrationspolitiken i socioekonomiskt svaga områden (Lagersberg & Skiftinge) i Eskilstuna kommun, och analysera om pandemin ökar sårbarheten med att implementera integrationspolitiken i dessa områden. Detta kommer genomföras med hjälp av den kvalitativa forskningsmetoden semistrukturerad intervju med 10 medborgare som bor i dessa områden. LÄS MER