Sökning: "diskriminering pedagogik"
Visar resultat 11 - 15 av 89 uppsatser innehållade orden diskriminering pedagogik.
11. Etiken i tekniken. Sociala robotar, utbildning och etiska konsekvenser – ett lärarperspektiv
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares resonemang kring framtida användning av sociala robotar i utbildningen. Vidare är avsikten att utforska innebörden och ytterligare klargöra implikationerna av etiska konsekvenser av att använda sociala robotar i utbildningen. LÄS MER
12. Värdegrund i musiklärarutbildning : En kvantitativ innehållsanalys av kursplaner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Lärarutbildningars innehåll ska styras av de kursplaner som ingår i programmen. Kursplanernas innehåll styrs i sin tur till hög grad av de examensmål som finns i högskoleförordningens bilaga två, examensordningen. LÄS MER
13. Interkulturella perspektiv i bildundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie baseras på en kvalitativ undersökning utifrån en kritisk diskursanalys, och syftar till att bidra med kunskap om interkulturell pedagogik och kompetens i anknytning till bildpedagogik, genom klassrumsobservationer, två lärarintervjuer, och åtta elev intervjuer. Studien handlar om att synliggöra maktstrukturer, som dominans av västerländska traditioner och stereotypiseringar av utomeuropeiska kulturer och länder. LÄS MER
14. "Utmaningarna sitter i väggarna" - En fenomenologisk studie om mäns och kvinnors upplevda utmaningar i ledarskap inom Polismyndigheten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : En ledare har förmågan att motivera och influera för att leda organisationen framåt. Ledarskap skulle kunna involvera fler utmaningar än enbart de mest uppenbara. LÄS MER
15. Tre instutioners förväntingar på lärarkunskaper : Hur Högskoleförordningen, Skolverket och utvalda univeristets kursmaål framställs inom temana mänskliga rättighter, jämställdhet och värdegrund, konflikthantering och diskriminering samt uppmuntra till livslångt lärande.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This study is a small investigation about how institutions who have impact on education and school evaluate knowledge and expectations on teachers. We present the legal institution who runs universities in Sweden (Högskoleförordningen), what three different universities exam in chosen parts of the education for teachers. LÄS MER