Sökning: "diskriminering pedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 89 uppsatser innehållade orden diskriminering pedagogik.

  1. 21. “VAD JOBBAR DIN POJKVÄN MED DÅ?” En kvalitativ studie om upplevelser av heteronormativitet på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Elena Kimovska; Mirjana Radanovic; [2020-11-13]
    Nyckelord :normer; heteronormativitet; HBTQ; ; arbetslivet; queerteori; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa HBTQ-personers upplevelser av heteronormativitet i arbetslivet.Studien har sin utgångspunkt i normkritiskt perspektiv samt queerteori. Gemensamt för dessa två teorier är att båda handlar om ifrågasättande av normer och rådande maktförhållanden. LÄS MER

  2. 22. Tillämpning av likabehandlingsplaner : Förskollärares beskrivningar och upplevelser av likabehandlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Werle; Ozan Yüsel; [2020]
    Nyckelord :likabehandlingsplaner; policyarbete; förskollärarens upplevelse; förskolan; diskriminering; trakasserier och kränkande behandling;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Lpfö 18, s. 5) lyfts det fram att alla barn har ett lika värde och att ingen ska behöva utsättas för kränkningar eller diskriminering. I förskolans uppdrag ingår det att förskoleverksamheten ska ha en plan mot kränkande behandling och en plan mot diskriminering och trakasserier. LÄS MER

  3. 23. Förutsättningar för en transinkluderande förskolepedagogik : En litteraturstudie om transbarns tid i förskolan och arbetet för inkludering och acceptans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sandra Rosander; Matilda Strandberg; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskolepedagogik; genuspedagogik; transinkluderande pedagogik; förskollärarens roll;

    Sammanfattning : Antalet barn som diagnostiseras med könsdysfori ökar enligt statistiken och därmed sker en ökning av transbarn i förskolan. Samtidigt visar forskningen att transpersoner utsatts för trakasserier och diskriminering i skolan på grund av att de går emot den rådande tvåkönsnormen. LÄS MER

  4. 24. Youth workers experiences of how adolescence in the suburbs can be included in society

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Abou Abboud; [2020]
    Nyckelord :youth worker; youth; segregation; risk factor; protection factor; suburb; Fritidsledare; exkludering; utanförskap; förorten; ungdomar; inkludering; diskriminering; skyddsfaktor; riskfaktor;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to increase knowledge about leisure leaders' experiences of and opportunities to counteract exclusion and crime among young people in socially disadvantaged suburban areas, and what risk and protection factors they perceive to be important for exclusion and crime. The study is of a qualitative method based on hermeneutic theory of science. LÄS MER

  5. 25. Somaliska män i samverkan med den svenska arbetsmarknaden. Vad kan vi lära oss av dem?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Marko Stojanovic; [2020]
    Nyckelord :Integration; Inclusion - exclusion; immigration integration policy; ethnicity; discrimination; stigma; socio-economic background.; Integration; Inkludering – exkludering; invandrings integrationspolitik; etnicitet; diskriminering; stigmatisering; socioekonomisk bakgrund.;

    Sammanfattning : That Sweden's self - image as one of the world's most tolerant countries, in which racism and exclusion from people is only of marginal societal relevance, is not in line with the series of empirical studies. During the last three decades, various research results have systematically shown that racism and exclusion have a varying degree of impact on social life in many areas of society and in various ethical groups in Sweden, where the Somali group appears as a particularly vulnerable group, both from a humanistic and economic perspective. LÄS MER