Sökning: "diskrimineringslagen i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden diskrimineringslagen i förskolan.

  1. 1. Bemötande av barn i förskolan som har könsöverskridande identitet : En analys av två fokusgruppssamtal med pedagoger i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kerstin Gunnar; Ehinger Monica; [2018]
    Nyckelord :Förskola; könsöverskridande; barns könsidentitet; socialkonstruktivistiskt perspektiv; diskrimineringslagen; normer; normkritiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om och förståelse för hur pedagoger kan uppfatta barn i förskolan med könsöverskridande identitet. Metoden som användes var fokusgruppsamtal där deltagarna fick ett dilemma att diskutera kring. Detta spelades in för att sedan kunna transkriberas och analyseras. LÄS MER

  2. 2. Du behöver inte vara tjej eller kille-du får vara den du är : En intervjustudie med fokus på föräldrars berättelser om sina könsöverskridande barns möjlighetsvillkor i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kristina Thalberg; [2017]
    Nyckelord :kön; genus; normer; feministisk poststrukturalism;

    Sammanfattning : Den kvalitativa studiens syfte är att uppmärksamma några föräldrars berättelser om hur de upplever sina könsöverskridande barns möjlighetsvillkor i förskolan. Frågeställningar som studien vill besvara är vilka möjligheter till lek, kamratrelationer och inkludering föräldrarna uppger att deras könsöverskridande barn har i förskolan, samt hur de beskrivningar föräldrarna ger av pedagogernas bemötande av deras barn förhåller sig till gällande styrdokument. LÄS MER

  3. 3. Förskollärare i behov av särskilt stöd : - en studie om förskollärares uppfattningar kring inkludering och tillgänglighet för barn i behov av särskilt stöd i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Evelina Angselius; Marie Martinsson; [2016]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; diskriminering; förskola; förskollärare; inkludering; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskollärares uppfattningar gällande inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolans verksamhet utifrån tillgänglighetsaspekten. Med utgångspunkt i syftet har två frågeställningar formulerats: Hur definierar förskollärarna ett barn i behov av stöd? Vilka strategier använder sig förskollärare av vad gäller att skapa en tillgänglig och inkluderande förskoleverksamhet för barn i behov av särskilt stöd? Utifrån vårt resultat formulerades följande kategorier som bygger på den fenomenografiska ansatsen; hur förskollärare konstruerar kunskap, barn i behov av särskilt stöd, inkluderande förskoleverksamhet och tillgänglighet i förskolans lärmiljöer. LÄS MER

  4. 4. Tillgänglighet och inkludering i förskolan : villkor för barn med omfattande motoriska och kommunikativa funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Cecilia Dahlberg; [2015]
    Nyckelord :funktionsnedsättning; förskolan; inkludering; kommunikation; motorik; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur de inställningar, kunskaper och erfarenheter som finns hos personal inom förskolan påverkar den möjlighet barn med omfattande motoriska och kommunikativa funktionsnedsättningar har till tillgänglighet och inkludering. Utan tillgänglighet är inte inkludering möjligt och från och med 1/1 – 2015 är bristande tillgänglighet en diskrimineringsform i diskrimineringslagen. LÄS MER

  5. 5. Tolkningsproblematiken i ”en förskola för alla” : En kritisk diskursanalytisk studie om likvärdighet i förskolor utifrån likabehandlingsplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Louise Helmersson; [2015]
    Nyckelord :En förskola för alla; likvärdighet; skollagen; diskrimineringslagen; förskolans uppdrag; likabehandlingsplan; kvalitet i förskolan; delaktighet; gruppstorlek;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka åtta förskolors likabehandlingsplaner för att ta reda på hur de talar om ”en förskola för alla” och likvärdighet i den pedagogiska verksamheten. Jag redogör en definition av ”en förskola för alla” som kommer att användas genom min studie. LÄS MER