Sökning: "disku"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet disku.

  1. 1. Konsten att öva! : En kvantitativ forskningsstudie om i vilken utsträckning musikstuderande får möjlighet att lära sig att öva inom ramen för sång- och instrumentalundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sandra Cardinal Dal; [2020]
    Nyckelord :practice; methods; strategies; vocal and instrumental teaching; survey study; gen- der; instrument; genre; övningsmetoder; övningsstrategier; sång- och instrumentalundervisning; enkätstu- die; kön; instrument; genre;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvantitativa studie har varit att ta reda på i vilken utsträckning musik- studerande elever och studenter upplever att de kan öva strukturerat och effektivt samt om sång- och instrumentallärare, inom ramen för sin undervisning, lär sina elever detta. Avsikten var också att ta reda på om det med anknytning till detta finns samband eller variationer bland respondenterna kopplat till någon av bakgrundsfaktorerna kön, instrument, genre eller skol- form. LÄS MER

  2. 2. Sveriges riksdags argumentation om att upprätta en internationell tribunal i syfte att döma IS-soldater - Kan argumentationen kopplas till teorin ”State of Exception”?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Anna Hallgren; [2020]
    Nyckelord :Islamiska staten; Terrorism; Argumentationsanalys; Beviskraft; Sveriges Riksdag; Suveränitet; Juridik; Bare life; State of Exception.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ett alternativ till ansvarsutkrävande för IS-soldater, en mycket aktuell fråga både nat-ionellt och internationellt nu när det sista IS-fästet har besegrats, är att upprätta en in-ternationell tribunal på plats i Syrien eller Irak i syfte att döma IS-soldater. Det disku-terades och argumenterades för av partierna i Sveriges riksdag, framför allt under våren 2019. LÄS MER

  3. 3. ”Vi tänker inte vara tysta längre” - En undersökning av brottet sexuellt ofredande och sexualbrottsoffers krav på rättvisa med utgångspunkt i #metoo-upprop

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sophie Geelmuyden; [2018]
    Nyckelord :Straffrätt; sexuellt ofredande; rättvisa; #metoo; Law and Political Science;

    Sammanfattning : During the autumn of 2017 thousands of Swedish women and non-binary signed petitions under #metoo and shared their experiences of sexual harassment and assault and demanded a change. The #metoo-movement changed the discussion concerning sexual offences and therefore the question can be asked, what constitutes a sexual molestation according to chapter 6 section 10 in the Swedish Penal Code, the limit for what counts as a sexual offence. LÄS MER

  4. 4. Ledarskap och skolutvecklingsprocesser - utifrån rektorers och arbetslagsledares perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanna Ward Jonsson; [2016-03-04]
    Nyckelord :skolutveckling; pedagogoskt ledarskap; ledarskapsteori; rektor; arbetslagsledare; kollegialt lärande; organisera för lärande och utveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att genom intervju undersöka hur rektorer och arbetslagsledare i grundskolan upplever ledarskapet kring skolutvecklingsprocesser. Vidare är studiens syfte också att undersöka om, och i så fall hur, det går att påverka ledarskapet kring skolutvecklingsprocesser genom att organisera en utbildningsinsats med rektorer och arbetslagsledare. LÄS MER

  5. 5. Livsfrågor i religionsundervisningen - Minskar deras betydelse i den nya ämnesplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jessica Andersson; [2014]
    Nyckelord :kunskapsorientering; livsfrågor; religionskunskap; styrdokument;

    Sammanfattning : Skolinspektionens kvalitetsgranskning av religionskunskapen visar bland annat att undervis-ningen i högre grad måste ske utifrån elevgruppens intresse. Flera elever har negativa för-väntningar kring ämnet, men stort intresse för livsfrågor. En alltför saklig undervisning blir för dem kontraproduktiv. LÄS MER