Sökning: "diskurs mångkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden diskurs mångkultur.

  1. 1. Värdefull sex- och samlevnadsundervisning : En litteraturstudie om värden i gymnasieskolans sex- och samlevnadsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Statsvetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Etta Matthews; Olivia Svensson; [2020]
    Nyckelord :Sex och samlevnad; sex- och samlevnadsundervisning; värdepedagogik; värden; normer; heteronormativitet; funktionalitet; lärares ämneskompetens; moraliserande diskurs; normkritik; religion; mångkultur;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie undersöker vilka värden som förmedlas i sex- och samlevnadsundervisningen och vilken roll lärare spelar i förmedlingen av dessa. Litteraturen har samlats in genom systematisk sökning som efter utsortering resulterade i nio vetenskapliga artiklar. Dessa artiklar har sammanställts i en tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. Skolan i en globaliserad värld : En forskningsöversikt om global undervisning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Fichtelius; [2018]
    Nyckelord :globalisering; samhällsorienterade ämnen; global undervisning; perspektiv; kommunikation; närområde; kultur; mångkultur; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Skolan existerar i en globaliserad värld och eleverna ska utbildas till framgångsrika globala medborgare. Skolans samhällsorienterade ämnen fokuserar bland annat på hur vi människor lever tillsammans, dels i vårt närområde och dels i vår globala värld. LÄS MER

  3. 3. Vi pratar mycket men gör för lite : En kvalitativ studie om förskolepersonals syn på arbetet med etnicitet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Lovisa Feikes de Groot; Lisa Cronquist; [2018]
    Nyckelord :Etnicitet; mångkultur; förskolepersonal; förskolan; socialkonstruktionism; diskurs; etnocentrism; ethnicity; preschool teachers; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of the study is to research preschool teacher’s understanding and way of talking about ethnicity and diversity in two different municipalities. The design of the methods performed for the study was qualitative and seven interviews have been done to gather empirics. LÄS MER

  4. 4. Utmana kulturella normer : Film som läromedel i en religionsvetenskaplig representationsdiskussion.

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Isvind; [2017]
    Nyckelord :interkultur; representation; pedagogik; normkritisk pedagogik; semiotik; intersektionalitet; mångkultur; film; film som läromedel; svenska skolplanen; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Världen idag blir allt mer globaliserad och länder får ett starkare mångkulturellt samhälle där det är vitalt att närma sig en interkulturell samexistens. Denna uppsats ämnar svara på frågan hur kan film användas i religionskunskapen för att skapa förståelse och acceptans för ’den andre’? samt diskutera hur normativa och stereotypa föreställningar presenteras i filmerna och huruvida dessa utmanas. LÄS MER

  5. 5. Vi jobbar med framtidens världsmedborgare : Hur barnkonventionen och värdegrunden konstrueras i förskollärares berättelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Werle; Linnéa Östergaard; [2015]
    Nyckelord :Barnkonventionen; Värdegrunden; Barns rättigheter; Barn; Förskola; Förskollärare; Diskurs; Diskurspyskologi; Tolkningsrepertoar; Socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barnkonventionen och värdegrunden konstrueras i förskollärares berättelser om förskolans verksamhet. Empiriinsamling har skett genom tre stycken fokusgruppsamtal med sex deltagande pedagoger, samtalen är ljudinspelade och därefter transkriberade. LÄS MER