Sökning: "diskurs muslim"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden diskurs muslim.

  1. 1. Punktualiseringar av islam och kristendom : En språkvetenskaplig undersökning med diakront perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Signe Wedin; [2023-07-31]
    Nyckelord :Islam; muslim; kristendom; aktör-nätverksteori; punktualisering; kategorisering; partikularisering; diakront perspektiv;

    Sammanfattning : Den här undersökningen anlägger ett diakront perspektiv från en studie genomförd 2015 till ett motsvarande material hämtat 2023, i syfte att kartlägga en del av den rasistiska och islamofobiska diskursen och dess utveckling, och därmed öka kunskapen därikring. Frågeställningarna fokuserar på hur muslimer, islam, svenskar och det svenska samhället framställs och kategoriseras, vilka grundläggande antaganden som dessa framställningar bygger på och hur dessa framställningar och antaganden har förändrats mellan våra respektive material. LÄS MER

  2. 2. "Personer som bär på värderingar som står i diametral motsats till de europeiska idealen” - En kritisk diskursanalys av den offentliga debattens diskurs avseende kampanjen med budskapet om att socialtjänsten kidnappar muslimska barn.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Maja Uggla; Igor Poljutov; [2023]
    Nyckelord :critical discourse analysis; diaspora resistance; social work; othering; public debate; Social Sciences;

    Sammanfattning : An ongoing campaign has been spreading a message claiming that the Swedish government is abducting Muslim children. The campaign has been portrayed as a threat to Sweden by The Swedish Security Service. Furthermore, the campaign has been described as a threat in the Swedish public debate. LÄS MER

  3. 3. Radikalisering av unga muslimer i indienstyrda Kashmir : En jämförande litteraturstudie av radikaliseringsteorier med situationen i indienstyrda Kashmir som exempel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Karin Bhat; [2019]
    Nyckelord :radicalization; radicalization process; Kashmir; Hindu nationalism; Hindutva; radikalisering; radikaliseringsprocess; Kashmir; hindunationalism; hindutva;

    Sammanfattning : Syftet med denna komparativa litteraturstudie har varit att jämföra teorier om vilka sociala och psykologiska processer som kan vara bidragande till att unga muslimer i indienstyrda Kashmir dras till radikala och våldsbejakande grupper samt att undersöka vilken påverkan de hindunationalistiska strömningar som vuxit sig starka i Indien under de senaste decennierna har haft på radikaliseringen av denna grupp. Avsikten har varit att bidra med en fördjupad insikt om de processer som bidrar till en polarisering mellan en utgrupp (det hindunationalistiska styret) och en ingrupp (de unga muslimska aktivisterna) och genom jämförelse av olika radikaliseringsteorier utröna vilka eventuella skillnader och svagheter dessa teorier har. LÄS MER

  4. 4. Att samverka kring våldsbejakande extremism : En kvalitativ diskursanalys av svenska strategier och handlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Maria Öijen; [2018]
    Nyckelord :samverkan; civilsamhälle; våldsbejakande extremism; diskurs; governmentality;

    Sammanfattning : This essay studies the discourse about cooperation with the civil society within strategies and action plans considering violent extremism produced by the Swedish state and four different Swedish municipalities. The study also considers if some special actor from the civil society is mentioned more often than others in terms of cooperation. LÄS MER

  5. 5. "Religionen, hejdå! Ateism, välkommen!" : Nyanlända elevers självpositionering och upplevelser av religionskunskapsundervisningen i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Charlotte Bergenfelz; Fredrik Silverglimth; [2018]
    Nyckelord :RE; non-confessional religious education; pupils; representation; immigration; religious discourse; critical discourse analysis; secularism; diaspora; postcolonialism; Sweden; Islam in Sweden; muslim identity; religionskunskap; icke-konfessionell religionskunskapsundervisning; elever; representation; immigration; nyanlända; religiös diskurs; kritisk diskursanalys; sekularisering; diaspora; postkolonialism; Sverige; islam i Sverige; muslimsk identitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur nyanlända elever ser på religion utifrån två teman. Det första behandlar hur dessa elever positionerar sig till religiösa traditioner, samt på vilka sätt dessa positioner kan ha förändrats i diaspora. LÄS MER