Sökning: "diskurs nodalpunkt"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden diskurs nodalpunkt.

  1. 1. Elevbilder i pedagogiska kartläggningar : En diskurspsykologisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sigrid Olsson; Jonas Olsson; [2021]
    Nyckelord :Discourse psychology; pedagogical documentation; special needs teacher; norms; discourse analysis; the image of students; Diskurspsykologi; Pedagogiska kartläggningar; Speciallärarens uppdrag; normer; diskursanalys; elevbild;

    Sammanfattning : Nationella styrdokument poängterar vikten av att kartläggningar genomförs vid behov. Dessa kartläggningar bör ge en heltäckande bild av eleven och dennes skolsituation. Specialläraren förutses ha kunskap om denna process. LÄS MER

  2. 2. Kategoriseringens makt : En intersektionell analys av jämställdhetsdiskursen i Kiruna kommuns översiktsplan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Angelica Borg; [2021]
    Nyckelord :intersectionality; gender equality; discourse analysis; discourse theory; comprehensive planning; intersektionalitet; jämställdhet; diskursanalys; diskursteori; översiktsplanering;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen utforskas en jämställdhetsdiskurs i en kommunal översiktsplan. Den studerade kommunen är Kiruna kommun i Norrbottens län. LÄS MER

  3. 3. Lek - ett förskolepedagogiskt verktyg eller barnens naturliga sysselsättning? : En intervjustudie om lekdiskurser

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Siri Elofsson; [2017]
    Nyckelord :Lekdiskurser; förskoledidaktik; lek; lärande; förskolepedagoger;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka lekdiskurser som förskollärare i intervjuer ger uttryck för, och hur dessa diskurser förhåller sig till pedagogens ansvar för leken och hur detta ansvar utformas i leken. Metoden som använts i denna studie är kvalitativa intervjuer med fem förskollärare, deras intervjuutsagor har analyserats ur ett diskursteoretiskt perspektiv med hjälp av begreppen diskurs, nodalpunkt, ekvivalenskedja, artikulation, element, moment samt diskursiv kamp. LÄS MER

  4. 4. "Jag ber att få återkomma". En diskursanalys av systematiska kvalitetsarbeten i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Jönsson; Carina Winkler; [2015-07-02]
    Nyckelord :diskursanalys; systematiskt kvalitetsarbete; grundsärskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att med inspiration av diskursanalys granska grundsärskolors systematiska kvali¬tets-arbete i sin helhet. Studiens preciserade frågeställningar är: Hur skrivs kunskap, be¬dömning och betyg fram? och Vilka diskurser framträder i granskningen av de sjutton syste¬matiska kva-litetsarbetena? Teori och metod: Den teoretiska ansats som använts i studien är diskursanalys. LÄS MER

  5. 5. Miljö och hållbar utveckling i läroplanen : En diskursanalys av Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Grönkvist; [2015]
    Nyckelord :diskursteori; diskursanalys; utbildning; skola; politik; hållbar utveckling; miljö; läroplansteori.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en diskursanalys av läroplanerna Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11. Det syftar till att undersöka mening och betydelsebildning kring begreppen miljö och hållbar utveckling i läroplanen, samt att undersöka hur detta har förändrats efter att begreppet hållbar utveckling myntades i samband med Brundtlandskommissionen 1987. LÄS MER