Sökning: "diskurs oatly"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden diskurs oatly.

  1. 1. Mjölk och svensk identitet – köp två, betala för en? -En analys av hur Arla Foods och Oatlys reklamfilmer från "mjölkkriget" reproducerar en nationalistisk diskurs

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Amanda Lindström; [2020]
    Nyckelord :Banal nationalism; corporate nationalism; mat; mjölk; multimodal kritisk diskursanalys; nationalistisk diskurs; reklamfilmer; svensk nationalism;

    Sammanfattning : Idag blir det allt vanligare att marknadsföra produkter – inte minst mat – som genom idéer, värden och identiteter kopplade till nationalism. Föreliggande studie undersöker hur reklamfilmer från det svenska "mjölkkriget" – ett reklamkrig mellan mjölkproducenten Arla Foods och havredrycksföretaget Oatly – reproducerar en nationalistisk diskurs. LÄS MER

  2. 2. Tryckt stämning i kyldisken - en kvalitativ studie om en diskursiv maktkamp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Annika Hällström; Sofia Bleiweiss; [2015]
    Nyckelord :socialkonstruktionism; diskurs; Foucault; makt; ideologi; budskapsstrategi; hälsokommunikation; agenda-setting; sanning; strategisk kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att öka förståelsen för hur marknadskommunikation kan utgöra ett medel i diskursiva maktkamper på en konkurrenskraftig marknad samt hur denna kommunikation kan tänkas tolkas och förstås av mottagaren. Studien utgår från fallet LRF och Oatly där vi undersöker den diskursiva maktkamp som uppstått mellan deras skilda sanningar om mjölk och hur de förhåller sig till varandras sanning i sin kommunikation. LÄS MER