Sökning: "diskursanalys företagsekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden diskursanalys företagsekonomi.

  1. 1. Fastighetsmäklarens syn på förhandling : En diskursanalys om hur fastighetsmäklare beskriver och ser på förhandling utefter Big Fives personlighetsdrag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Amanda Lindberg; Ellen Lundstedt; [2022]
    Nyckelord :Big Five; förhandling; diskursanalys; fastighetsmäklare;

    Sammanfattning : Titel: Fastighetsmäklarens syn på förhandling Nivå: Examensarbete på grundnivå(kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Amanda Lindberg och Ellen Lundstedt Handledare: Lars-Johan Åge Datum: 2022 - maj Syfte: Syftet med studien är att studera hur olika fastighetsmäklare, utefter deras personlighetsdrag, ser och uttrycker sig om sina förhandlingar.  Metod: Studien har genomförts via en diskursanalys. LÄS MER

  2. 2. Läroböckernas introduktion av redovisning : En diskursanalys av hur läroböcker introducerar ämnet redovisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jessica Hansson; [2022]
    Nyckelord :företagsekonomi; redovisning; bokföring; läroböcker; sociokulturella perspektivet och diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera fyra läroböcker som är framtagna för kursen företagsekonomi 1 på gymnasiet vilket ger insikt om hur läroböckerna introducerar ämnesområdet redovisning. Tidigare forskning som framför allt är inriktad på utbildning på eftergymnasial nivå kritiserar undervisningen av redovisning för att bli mekanisk och tråkigt eftersom redovisningen inte sätts i ett större sammanhang. LÄS MER

  3. 3. Jag bryr mig om klimatet men också om lönsamhet! : Följemeningsanalys av hur elever uttrycker hållbart företagande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Tobias Laudon Sörlin; [2022]
    Nyckelord :Företagsekonomi; Didaktik; hållbarhet; lönsamhet; följemeningsanalys;

    Sammanfattning : Företag har en stor roll i arbetet för ett mer hållbart samhälle och det företagsekonomiska ämnet har en viktig roll i morgondagens företagsamhet. I denna studie kommer utmaningarna inom hållbart företagande att lyftas och diskuteras samt hur hållbarhet lärs ut inom det företagsekonomiska ämnet. LÄS MER

  4. 4. Det företagsekonomiska könet : En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mimmi Forsberg; Johanna Grönlund; [2022]
    Nyckelord :Gender; Power; Discourse Analysis; Inequality; Fairclough; Genus; Makt; Diskursanalys; Ojämlikhet; Fairclough;

    Sammanfattning : Datum: 2022-05-30 Nivå: Magisteruppsats Företagsekonomi, 15hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare: Johanna Grönlund (29/03/13), Mimmi Forsberg (96/04/29) Titel: Det företagsekonomiska könet: En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media Handledare: Magnus Linderström Nyckelord: Genus, Makt, Diskursanalys, Ojämlikhet, Fairclough Forskningsfrågor: Hur etablerar diskursiva praktiker framställningar om genus i arbetslivet? Hur har diskursen i svensk media manifesterat och reproducerat maktförhållanden kring genus i arbetslivet? Syfte: Utifrån en kritisk teoretisk ansats analysera hur genusdiskursen har framställts i svensk media. Detta för att se hur språket har förmedlats och kan tänkas manifestera maktförhållanden kring kvinnligt i förhållande till manligt i arbetslivet. LÄS MER

  5. 5. ”LÄMNA BASLÄGRET I BÄTTRE SKICK ÄN VI HITTADE DET” : -En kritisk diskursanalys om hållbar konsumtion

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Matilda Lindberg; Gabriel Lindell; [2020]
    Nyckelord :sustainability marketing; sustainable marketing; sustainable consumption; mindful consumption; marketing communication; fast fashion;

    Sammanfattning : In today’s society the question about consumption are a real problem. With focus on clothing brands it can be seen as a possibility to expand due to the increased demand from customers. With new ways of marketing and easier ways of shopping creates opportunities for customers to shop without any problems. LÄS MER