Sökning: "diskursanalys hållbar"

Visar resultat 1 - 5 av 138 uppsatser innehållade orden diskursanalys hållbar.

  1. 1. Länderna Afrika och Asien : En diskursanalys av elevsvar i de nationella proven för åk 9

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Tim Sundholm; [2024]
    Nyckelord :Geografi; Nationella prov; Hållbar utveckling; Postkolonialism; Eurocentrism;

    Sammanfattning : Kritik riktad mot västerländska skolsystem som reproducerande av postkoloniala strukturer i form av euro- och etnocentrism har länge varit på agendan. Mekonnen Tesfahuney (1999) kritiserar utbildningssystemen för dess inrättande av monokulturella skolor inom vilka postkoloniala strukturer upprätthålls. LÄS MER

  2. 2. Geografiundervisning som sätter klimatnödläget i centrum : En kvalitativ studie om ämnes- och läroplanens aktualitet gentemot vetenskaplig forskning om miljö- och klimatundervisning i gymnasiekursen geografi 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Johan Sand; [2024]
    Nyckelord :Geografisk ämnesdidaktik; Kritisk diskursanalys; Ämnes- och Läroplan; Läroplansteori; Aktörer; Hållbar utveckling; Klimat- och Miljöundervisning; ESD; Hegemoni; Inställning; Klimatnödläge; Antropocen;

    Sammanfattning : This study aims to investigate and analyse the knowledge gap between the Swedish high school and geography syllabus, on one hand, and scientific research on the other. This study is emphasizing on the need for a future-oriented approach in the Swedish curriculum, which is needed to address future challenges. LÄS MER

  3. 3. Håller det? : Studie av hållbar utveckling i läroböcker och läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Dahl; Amos Lundkvist; [2023]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; hållbar utveckling; samhällskunskap; gymnasiet; selektiva undervisningstraditioner; dimensioner av hållbar utveckling; ramfaktorteori; meningserbjudande; läroboksanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker sambandet mellan läroplaner och läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå över tid utifrån hur hållbar utveckling framställs. Utbildning för hållbar utveckling har fått en mer betydande roll till samhällskunskapsundervisningen utifrån de globala målen för Agenda 2030, specifikt delmål 4.7. LÄS MER

  4. 4. "För jag ska rädda världen" : En diskursanalys om hur hållbarhet framställs i UR:s program för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Iwona Kalinska; Sandra Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; diskursanalys; Foucault; kompetenta barnet; förskola; barnprogram;

    Sammanfattning : Världen står inför hållbarhetsutmaningar som innefattar konflikter, fattigdom och naturkatastrofer. Forskning visar på vikten av att implementera hållbar utveckling som ämne redan i förskolan. Detta för att ge barn förståelse för vad begreppet innebär och hur hållbarhetsutmaningarna kan hanteras. LÄS MER

  5. 5. Mining for Whose Future? The Recycling of Narratives for Continuous Extraction : A discursive study of the Gállok mine

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Julia Engström; [2023]
    Nyckelord :Environmental Justice; Sámi rights; Gállok; Critical Discourse Analysis; Green growth; Green transition; Mining;

    Sammanfattning : The Exploitation of land for economic growth has been an ongoing issue for locals’ rights to land, especially indigenous people. In Sweden, EU’s largest producer of Iron ore, the conflict between the State, indigenous Sámi, and mining industries have caused many controversies over the years, where mining projects repeatedly infringe upon land inhabited by Sámi. LÄS MER