Sökning: "diskursanalys hållbarhetsrapport"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden diskursanalys hållbarhetsrapport.

  1. 1. "The Body Shop: A force for good" : En multimodal kritisk diskursanalys av The Body Shops hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Ida Sjölin; Emelie Ekman; [2023]
    Nyckelord :sustainability communication; sustainability report; brand; The Body Shop; multimodal critical discourse analysis; hållbarhetskommunikation; hållbarhetsrapport; varumärke; The Body Shop; multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Companies have an important role to play in sustainability initiatives as they have great power to drive development. Working with sustainability issues can be seen as crucial to their survival, as various stakeholders today place high demands on companies to take responsibility in this area. LÄS MER

  2. 2. SOM EN SAMHÄLLSHJÄLTE I EN KONTROVERSIELL BRANSCH - En kvalitativ studie om hur socialt ansvarstagande gestaltas för att legitimera en ideell organisation inom en kontroversiell bransch

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elin Ribbing; Rönna Wernbom; [2022-02-10]
    Nyckelord :Legitimitet; diskurs; socialt ansvarstagande; ideell; kontroversiell; Corporate Social Responsibility;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett diskursivt perspektiv analysera hur socialt ansvarstagande kan kommuniceras i syfte att legitimera en ideell organisation som samtidigt tillhör en kontroversiell bransch. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är van Leeuwens diskursiva strategier och Corporate Social Responsibility. LÄS MER

  3. 3. Diskurser i hållbarhetsredovisningar : Diskursanalys av hållbarhetsredovisningar inom flyg- och klädbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Daniel Mikulic; Sarushan Kumarasingam; [2022]
    Nyckelord :Discourse; discourse analysis; sustainability; sustainability report; legitimacy theory; stakeholder theory; institutional theory; Diskurs; diskursanalys; hållbarhet; hållbarhetsrapport; legitimitetsteori; intressentteori; institutionell teori;

    Sammanfattning : In recent times, it has become common for companies to publishsustainability reports that contain information that interests stakeholders.Previous studies that have taken place within this communication channelhave placed a high focus on the content and not on how the report creates animage of the company. LÄS MER

  4. 4. Användning av legitimitetsstrategier efter uppmärksammade hållbarhetsskandaler : En kvalitativ studie av ett multinationellt klädföretags kommunikation av hållbarhetsinformation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Nova Svanberg; Victoria Larsson; [2021]
    Nyckelord :CSR; skandal; hållbarhetsrapport; legitimitetsteorin; legitimitetsstrategier.;

    Sammanfattning : Företag som hållbarhetsrapporterar möts i regel av positiva effekter då intressenterna förväntar sig att företaget ska presentera sitt arbete med hållbarhet. Genom att företaget lever upp till sina intressenters förväntningar kan deras legitimitet öka, vilket är nödvändigt för att en verksamhet ska kunna bedrivas. LÄS MER

  5. 5. CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY I LIVSMEDELSHANDELN : En kritisk diskursanalys av tre livsmedelskedjors hållbarhetsrapporter

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Freja Boström Sandin; [2021]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; hållbarhet; hållbarhetsrapport; livsmedelshandeln;

    Sammanfattning : Företag har ett samhällsansvar som går bortom deras ekonomiska intresse områden och vad som krävs av lagen. Detta innebär att företag behöver engagera sig i och bidra till samhällets sociala och miljömässiga utveckling. LÄS MER