Sökning: "diskursanalys konsumtion"
Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden diskursanalys konsumtion.
1. Lyckans hjul eller lastens akademi? : ekonomiska ideal och hotbilder i debatten om lotterispel i Sverige 1809–1840
Master-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Wheel of Fortune or Academy of Vice? : Economic Ideals and Threats in the Swedish Lottery Debate, 1809–1840. This master’s thesis examines how ideas pertaining to economic and moral behaviour, ideals and threats were expressed, shaped and understood in the public debate about the state lottery – kungliga nummerlotteriet – in Sweden during early nineteenth century. LÄS MER
2. Fintechbolagen: "En marknad för världshistoriens sämsta kreditkunder" : En kvalitativ analys av Klarna och Qliro
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : The word fintech-companies stands for companies who utilize the ever evolving modern technology to succeed in the financial space. Klarna is a prime example of a fintech-company who have made success by providing payment-options to their users via their phone application, Their business model has made the swedishborn company a international giant, and they are the most used paymentprovider with 150 million active users. LÄS MER
3. När miljön är på modet : En diskursanalys av konsumenters inställningar till modeindustrin och hållbara alternativ
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Modeindustrin har en av de främsta och mest skadliga rollerna i den rådande vanvården av planeten, som gör sig ständigt påmind i olika samhälleliga forum. Uppkomsten av så kallad fast fashion har sedan millennieskiftet exempelvis bidragit till den ökande mängden utsläpp och avfall samt den alltmer akuta uttömningen av naturresurser. LÄS MER
4. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/GenusvetenskapSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER
5. Konsumtionshets i sociala medier : en analys av influencers och konsumtionskultur
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : “Konsumtionshets i sociala medier - En analys av influencers och konsumtionskultur” är författad av Matilda Åhlén, Tindra Rinman och Mathilde Treschow inom Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. Uppsatsen undersöker influencers roll i dagens konsumtionskultur, närmare hur de upprätthåller och påverkar de attityder till konsumtion som förekommer. LÄS MER