Sökning: "diskursanalys läs- och skrivsvårigheter"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden diskursanalys läs- och skrivsvårigheter.

  1. 1. Läs- och skrivsvårigheter och engelska som främmande språk : Åtgärdsprogram i engelska för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sofia Olsson; [2018]
    Nyckelord :Reading and writing difficulties; dyslexia; learning difficulties; English as a foreign language; special pedagogical perpective; discourse analysis; individual educational plans; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; lärandesvårigheter; lärande av engelska som främmande språk; specialpedagogiskt perspektiv; diskursanalys; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Olle är en svag läsare. En kvalitativ studie av åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva-Karin Engström; Birgitta Karlsson; [2013-09-03]
    Nyckelord :åtgärder; individanpassade insatser; självförtroende;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att kartlägga vilka insatser som formuleras i åtgärdsprogram för elever i läs- och skrivsvårigheter samt hur dessa kan förstås. Vidare är syftet att undersöka hur ett antal lärares diskuterar kring åtgärder avsedda att stimulera läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  3. 3. Ideal möter realitet – inkludering och exkludering. Diskurser i en gymnasiefriskolas arbete kring elever i läs- och skrivsvårigheter.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Camilla Häggström Quist; [2009-03-02]
    Nyckelord :Friskola; Inkludering; Läs- och skrivsvårigheter; Gymnasieskola; Diskurs;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka hur rektor och två specialpedagoger på en gymnasiefriskola beskriver organisation och arbetsprocesser för och med elever i läs- och skrivsvårigheter. Syftet var även att studera huruvida informanternas tal om dessa elever innebär att man uttrycker att eleverna inkluderas i verksamheten eller om eleverna tycks exkluderas i vissa sammanhang. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivsvårigheter ur ett historiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nirsin Adas; [2008]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; ordblindhet; dyslexi; specifika läs- och skrivsvårigheter; språkutveckling;

    Sammanfattning : Arbetets art: Examensarbete Barndoms- och ungdomsvetenskap (BUS)Sidantal: 43 (47 inklusive referenslistan)Titel: Läs- och skrivsvårigheter ur ett historiskt perspektivFörfattare: Nisrin AdasHandledare: Jonas QvarseboDatum: 2008-03-07Syfte och frågeställningar: Synen på och definitionen av läs- och skrivsvårigheter har varitväldigt omtvistad under 1900-talet. Mitt övergripande syfte med denna uppsats är att genom endiskursanalys finna de mönster som formuleras i utvalda texter. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivsvårigheter - problem för vem?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Li Hermansson; [2007]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; medicinskt-psykologiskt perspektiv; handlingsplaner; diskurser;

    Sammanfattning : Kravet på att kunna läsa och skriva är stort, både i skolan och i samhället i övrigt. Att lära sig läsa och skriva är en komplicerad process som upplevs mer eller mindre svår när vi tillägnar oss färdigheten. För en del människor förblir det svårt med skriftspråket. LÄS MER