Sökning: "diskursanalys reklam genus"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden diskursanalys reklam genus.

  1. 11. Varsågod, här är din drömman! : Bilden av ideal manlighet i Veckorevyn: en ideationell analys och kritisk diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Daniel Westin; [2016]
    Nyckelord :Systemic functional grammar; SFG; critical discourse analysis; CDA; Veckorevyn; ideal masculinity; Systemisk-funktionell grammatik; SFG; kritisk diskursanalys; CDA; Veckorevyn; ideal manlighet;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine the ideal image of masculinity in the monthly Swedish women magazine Veckorevyn, nr.2 2016. The intention is to explore how Veckorevyn’s own policy correspond to the construction of the ideal image of masculinity. LÄS MER

  2. 12. Whisky, läder och svarta kläder : En studie i språkbruk av reklam och livsstilsmagasin riktade mot män

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Fredrik Åslund; [2015]
    Nyckelord :Språkvetenskap; genus; reklamtext; manlighet; normer; värderingar;

    Sammanfattning : Denna studie är skriven inom fältet för språkvetenskap med fokus på hur reklamtexter använder värderande språk och språkliga strategier för att tilltala en manlig målgrupp, och i förlängning förstärka fördomar och heteronormativa värderingar genom språket som utgångspunkt. Studien har utgått från kvalitativ innehållsanalys samt diskursanalys för att besvara frågeställningarna, och metoden som brukats är närläsning av materialet som utgörs av diverse reklamannonser och artiklar ur livsstilsmagasin riktade mot män. LÄS MER

  3. 13. Att skapa ett problem och sälja en lösning (To create a problem and sell a solution)

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Therese Thomasdotter; Johanna Rosberg; [2013]
    Nyckelord :Genus; Kön; Femininitet; Populärpress; ELLE; modemagasin; kvinnor; medier; damtidning; magasin; reklam; diskursanalys; mode; bildanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och belysa de normer kring femininitet som modemagasinet ELLE förmedlar genom text och bild. Genom kritisk diskursanalys av text och semiotisk bildanalys av annonser ämnar vi belysa hur tidningen konstruerar kön ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  4. 14. Biologiskt frisk men kulturellt sjuk: en diskursanalys av hur menstruation och menstruerande framställs i reklam- och informationstexter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecka Kvist; [2013]
    Nyckelord :Menstruation; Mensskydd; Sjukidentiteter; Kroppskontroll; Genus; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay discuss how menstruation can be understood as a social phenomenon and how expectations about a particular menstrual behaviour are made. In order to demonstrate how medical texts and an ad for sanitary pads contribute to sustain and reproduce this discourse, Laclau and Mouffe's discouse theory is used. LÄS MER

  5. 15. Sex till salu? En kvalitativ studie av reklamannonser ur svenska Elle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Engström; [2010]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; Bildsemiotik; Kritisk diskursanalys; Sexualitet i reklamen; Skönhetsideal; Genus; Fördomar; Stereotyper i pressen; Damtidningar; Veckotidningar; Reklam i pressen; Social Sciences;

    Sammanfattning : ”Sex till salu?” är skriven av Hanna Engström, student vid enheten för medie- och kommunikationsvetenskap i Lund. I denna uppsats analyseras framställningen av kvinnor i reklamannonser ur modemagasinet Elle. Uppsatsen undersöker huruvida stereotypa framställningar av kvinnan och sexualitet förekommer i det empiriska materialet. LÄS MER