Sökning: "diskursanalys reklam genus"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden diskursanalys reklam genus.

  1. 16. Bilden av lycka : En kvalitativ bild- och diskursanalys av reklam

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS); Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Björner; [2010]
    Nyckelord :Reklam; lycka; genus; socialkonstruktivism; bildanalys; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka reklamvärldens konstruktion av lycka samt att undersöka om det finns eventuella skillnader i den manliga respektive kvinnliga "lyckokonstruktionen" .... LÄS MER

  2. 17. Femininitet i modebilder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Gunilla Gerdin; [2008]
    Nyckelord :femininitet; modebilder; modeteckningar; modeillustrationer;

    Sammanfattning : Utifrån frågeställningen hur femininitet representeras i modebilder, eller mer specifikt modeteckningar eller modeillustrationer, undersöks och analyseras tre modebilder som representerar tre konstruerade kategorier: voyeurism-makt-sexualitet; estetik-makt-skönhet och feminina mellangrupper-obestämbara genus. Bilderna analyseras med diskursanalys som teoriram, kompositionsanalys och psykoanalytiskt inspirerad bildtolkning ugör metod. LÄS MER

  3. 18. "Modiga entreprenörer" : maskuliniteter i sex svenska herrtidningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Sigurdardottir; [2004]
    Nyckelord :veckotidningar; manlighet; män; mansbilden; massmedia; reklam; 2000-talet; genus; Gender studies; Genusvetenskap; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är undersöka hur herrtidningarna Café, Slitz och Moore skildrar maskuliniteter och vidare problematisera dessa. Detta görs med att titta närmare på begrepp som heteronormativitet och maskuliniteter. Uppsatsen bygger på en innehållsanalys av tre svenska herrtidningar från år 2002-2004. LÄS MER