Sökning: "diskursanalys reklam genus"
Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden diskursanalys reklam genus.
16. Bilden av lycka : En kvalitativ bild- och diskursanalys av reklam
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS); Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka reklamvärldens konstruktion av lycka samt att undersöka om det finns eventuella skillnader i den manliga respektive kvinnliga "lyckokonstruktionen" .... LÄS MER
17. Femininitet i modebilder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Utifrån frågeställningen hur femininitet representeras i modebilder, eller mer specifikt modeteckningar eller modeillustrationer, undersöks och analyseras tre modebilder som representerar tre konstruerade kategorier: voyeurism-makt-sexualitet; estetik-makt-skönhet och feminina mellangrupper-obestämbara genus. Bilderna analyseras med diskursanalys som teoriram, kompositionsanalys och psykoanalytiskt inspirerad bildtolkning ugör metod. LÄS MER
18. "Modiga entreprenörer" : maskuliniteter i sex svenska herrtidningar
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionenSammanfattning : Uppsatsens syfte är undersöka hur herrtidningarna Café, Slitz och Moore skildrar maskuliniteter och vidare problematisera dessa. Detta görs med att titta närmare på begrepp som heteronormativitet och maskuliniteter. Uppsatsen bygger på en innehållsanalys av tre svenska herrtidningar från år 2002-2004. LÄS MER