Sökning: "diskursanalys samhällskunskapsböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden diskursanalys samhällskunskapsböcker.

  1. 1. Demokrati i läroböcker : En kritisk diskursanalys av demokratibegreppet i svenska samhällskunskapsböcker riktade mot högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Adrian Olsson; [2016]
    Nyckelord :Läroböcker; samhällskunskap; demokratibegreppet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med min studie är att, med hjälp av kritisk diskursanalys, synliggöra de demokratisyner som konstrueras i svenska läroböcker i samhällskunskap riktade mot högstadiet. Metod: Studiens metod är kritisk diskursanalys. LÄS MER

  2. 2. Bilden av Sverige : nationell identitet i svenska samhällskunskapsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Karolin Målsäter; [2015]
    Nyckelord :Sverige; läromedel; läroböcker; samhällskunskap; sverigebilden; identitet;

    Sammanfattning : Läroböcker har i Sverige länge varit en del av den socialiserande institution som skolan varit och fortfarande är. Flertalet forskare (bland andra Tingsten, 1969; Eilard, 2008; Mattlar, 2008) visar hur dessa böcker på olika sätt och med olika innehåll har förmedlat nationella identiteter. LÄS MER

  3. 3. “Rumsrena eller rasister?” Värdekonflikter i läroböcker mellan Sverigedemokraterna och skolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Evelina Dahlstrand; [2013]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; läroböcker; Sverigedemokraterna; skolans värdegrund; värdekonflikt;

    Sammanfattning : Jag har med kritisk diskursanalys som metod och teori undersökt hur det politiska partiet Sverigedemokraterna (SD) och den värdekonflikt som finns mellan dem och skolans värdegrund framställs i samhällskunskapsböcker. Texterna jag analyserat är beskrivningar och förklaringar av begrepp, företeelser och ideologier som tillskrivs SD i läroböckerna. LÄS MER

  4. 4. Grävmaskinister och byggnadsstäderskor - En analys med genusperspektiv av läromedel i samhällskunskap för skolår 4-6.

    C-uppsats,

    Författare :Ulf Abrahamsson; [2011]
    Nyckelord :Genus; Genusifiering; Läromedel; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med den här studien är att undersöka vilken bild av könsroller som läromedelstexter och bilder isamhällskunskap för år 4-6 förmedlar. Framförallt fokuserar vi på att se hur yrkesroller fördelas mellan könenoch på vilket sätt de ”genusifieras” i text och bild. LÄS MER

  5. 5. Miljöproblem - Hur skildras de i gymnasieskolans läroböcker i samhällskunskap? En läroboksanalys

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Bülow; Monica Svensson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen innehåller en läroboksanalys som syftar till att visa på hur miljöproblem skildras i gymnasieskolans samhällskunskapsböcker. Studien sträcker sig över tid: från 1960-talet fram till idag. Miljöproblemen som tas upp i läroböckerna kategoriseras och bedöms utifrån bestämda forskningsfrågor. LÄS MER