Sökning: "diskursanalys sociala medier kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden diskursanalys sociala medier kommunikation.

  1. 1. "Det här är ingen slogan" - En analys av svenska kommuners översättning av varumärke

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Nellie Bäckman; [2019-02-07]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; varumärke; kommuner; offentlig sektor; översättning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur de svenska kommunerna, enligt dem själva, har översatt konceptet varumärke.Teori: Översättningsteori, varumärke, reputation management, regler för översättning (Røvik), diskursanalys inom social practice theory (van Leeuwen). LÄS MER

  2. 2. ”WATCH ME DO THIS” - En multimodal kritisk diskursanalys av svenska kroppsaktivisters innehåll och uttryck på det sociala mediet Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sofia Rönnkvist; Amelie Svenstedt; [2018-09-12]
    Nyckelord :Sociala medier; Fettaktivism; Kroppsaktivism; Instagram; Multimodal kritisk diskursanalys; Semiotik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att kartlägga och undersöka hur svenska kroppsaktivisteruttrycker och gestaltar sin aktivism i det sociala mediet Instagram, utifrån ett kritisktperspektiv.Teori: Multimodal kritisk diskursanalys, SocialsemiotikMetod: Kvalitativ innehållsanalysMaterial: Profiler och inlägg på Instagram för sex unga, kvinnliga kroppsaktivister i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Elever i vuxenvärlden : Genusperspektiv på hur par- och familjeförhållanden framställs på Youtube

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carolina Hultin; [2018]
    Nyckelord :Genus; sociala medier; genusstereotyper; familjerelationer; parförhållanden; diskursanalys; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur heterosexuella par med Youtube som plattform framställer par- och familjerelationer samt att studera hur deras kommunikation förhåller sig till rådande genusnormer för mäns och kvinnors samtalsstil. Metoden är induktiv och inleddes med transkription av sex videoklipp av två olika upphovsmakarpar, Jocke och Jonna samt Gustav och Johanna. LÄS MER

  4. 4. "Vi är överallt" : En diskursanalys av relationen mellan AIK och dess supportrar på sociala medier

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Felix Pettersson; [2018]
    Nyckelord :AIK; discourse analysis; fandom; supporter; myth; nodal point; communication; football; diskursanalys; AIK; supporterskap; myt; nodalpunkt; kommunikation; fotboll;

    Sammanfattning : Title: “We are everywhere” – an analysis of the discourse surrounding AIK football club on social media   The purpose of this study is to discern what the discourse surrounding Swedish football club Allmänna Idrottsklubben (AIK) and its fans look like on the social media platforms Facebook, Twitter, and Instagram. This is done by examining every post by AIK on these platforms and the fan response to each post. LÄS MER

  5. 5. Lagom eller Pondus? - En kvalitativ studie om hur olika diskurser problematiserar en nations kommunikativa arbete inom offentlig diplomati.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Ylva Lidin; Emma Mattisson; [2017]
    Nyckelord :Offentlig diplomati; varumärkesarbete; autokommunikation; mjuk makt; varumärkesambassadörer; inhemska dimensionen; diskursanalys; svenska Utrikesdepartementet new public diplomacy; nation branding; soft power; auto-communication; brand ambassadorship; domestic dimension; discourse analysis; Swedish Ministry of Foreign Affairs; Social Sciences;

    Sammanfattning : Public diplomacy is constantly developing in line with the ever-changing field of communications. The main focus of academic research in the field tends to gravitate towards the social sciences rather than the communication sciences. LÄS MER