Sökning: "diskursanalys sociala medier kommunikation"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden diskursanalys sociala medier kommunikation.

  1. 16. #älskarmittjobb: En kvalitativ diskursanalys av ambassadörskap på LinkedIn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Maria Eklund; Annika Jönsson; [2020]
    Nyckelord :ambassadorship; discourse analysis; self-presentation; forms of capital; LinkedIn; social media; the knowledge society; sustainable lifestyle; ambassadörskap; diskursanalys; intrycksstyrning; Bourdieu kapitalteori; sociala medier; kunskapssamhället; hållbar livsstil; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det finns idag en ökad förståelse för medarbetarnas kommunikativa roll i organisationer, vilket kan förstås genom begreppet ambassadörskap. Samtidigt som organisationen vill uppmuntra sina anställda att agera som ambassadörer på sociala medier, vill man också kontrollera medarbetarnas röst för att säkra ett enhetligt budskap. LÄS MER

  2. 17. Humor + kris = sant? - En kvalitativ studie om att kombinera humor och kris i ett förebyggande kriskommunikationsarbete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alice Lindow; Isabelle Norén; [2020]
    Nyckelord :Humor som strategi; riskkommunikation; kris; sociala normer; MSB; lexikala val; makt; multimodal kritisk diskursanalys; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to examine how humour can be used as a communication strategy in a crisis communication work with an objective of creating crisis awareness among the target audience and through this, contribute to the research field of Strategic communication and digital media. Research concerning humour as a strategy combined with risk communication is yet limited and therefore this paper has the ambition to contribute with new knowledge about whether humour as a strategy is appropriate and successful when transmitting a preparatory crisis message, that can be seen as a topic difficult to relate with for the target audience. LÄS MER

  3. 18. Genusrepresentation i Battlefield V – En kritisk diskursanalys av digitala nyhetsartiklar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Maria Olson; [2020]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; Battlefield V; Genus; Nyhetsartiklar; Makt; ideologi; hegemoni;

    Sammanfattning : Rubrik: Genusrepresentation i Battlefield V – En kritisk diskursanalys av digitala nyhetsartiklarFörfattare: Maria Olson Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp, Konst, kultur och kommunikation (K3), Fakulteten kultur och samhälle på Malmö universitet, Vårterminen 2020 Handledare: Per Möller Examinator: Tindra Thor Syftet med denna studie är att analysera debatten som inträffade kring den kvinnliga huvudpersonen i Battlefield V under utgivandet av spelets trailer 2018. Med hjälp av en kritisk diskursanalys fokusera på diskurser och genus samt de underliggande maktförhållanden som uttrycks i nyhetsartiklar men även vad detta innebär för den stora sociala praktiken. LÄS MER

  4. 19. "Det här är ingen slogan" - En analys av svenska kommuners översättning av varumärke

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Nellie Bäckman; [2019-02-07]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; varumärke; kommuner; offentlig sektor; översättning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur de svenska kommunerna, enligt dem själva, har översatt konceptet varumärke. Teori: Översättningsteori, varumärke, reputation management, regler för översättning (Røvik), diskursanalys inom social practice theory (van Leeuwen). LÄS MER

  5. 20. ”Så ni ger alltså tillstånd att ha hets mot folkgrupp?” : Diskursiva förhandlingar i datormedierade polisdialoger

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Vincent Björkquist; [2019]
    Nyckelord :myndighetsdialog; kommunikativa verksamheter; konstruktivism; datormedierad kommunikation;

    Sammanfattning : När offentligheten flyttar in i sociala medier har svenska myndigheter att hantera förändrade villkor för dialogen med samhällets medborgare. I föreliggande uppsats undersöker jag hur sådana villkor formas av diskursiva förhandlingar som äger rum i en myndighets, nämligen Polisens, chattsessioner på Facebook. LÄS MER