Sökning: "diskursanalys specialpedagogik"

Visar resultat 16 - 20 av 96 uppsatser innehållade orden diskursanalys specialpedagogik.

  1. 16. Specialpedagogisk disciplinering på fritidshemmet? : En diskursanalys av fritidshemmets styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Mikael Bergstedt; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; Differentiering; Disciplinering; Diskursanalys; Fritidshemmets styrdokument; Kompensatoriskt uppdrag; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Fritidshemmets relation till specialpedagogik har varit något oklar. Det har funnits tankar på att fritidshemmet innehåller specialpedagogiska ansatser i sin ordinarie verksamhet samtidigt som det efterfrågats externa specialpedagogiska stödåtgärder. LÄS MER

  2. 17. Kan TAKK vara en hjälpande hand i förskolans verksamhet? : En textanalys av tidskrifterna förskolan.se och specialpedagogik.se

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nicole Almqvist; [2020]
    Nyckelord :TAKK; diskursanalys; pedagogiska debatten; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete var att få fördjupad kunskap om TAKK, hur det kan användas och hur metoden påverkas av vilka disciplinära ramar de beskrivs inom i den pedagogiska samhälleliga debatten. En teori inom diskursanalys möjliggör en kvalitativ textanalys men även en kvantitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 18. Specialpedagoger, yrkesidentitet och arbetet med särskilt stöd i matematik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Ekman; Niklas Johansson; [2020]
    Nyckelord :special educator; professional identity; special educational support in mathematics; special education teacher; discourse analysis; discourse; positioning; specialpedagog; yrkesidentitet; särskilt stöd i matematik; speciallärare; diskursanalys; diskurs; positionering;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att bidra med kunskapen om specialpedagogers yrkesidentitet i relation till särskilt stöd i matematik. Forskningsansatsen är kvalitativ och utgångspunkten för studien är sju intervjuer med yrkesverksamma specialpedagoger i den svenska grund- och gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 19. Kan TAKK vara en hjälpande hand i förskolans verksamhet? : En textanalys av tidskrifterna förskolan.se och specialpedagogik.se

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nicole Almqvist; [2020]
    Nyckelord :TAKK; diskursanalys; pedagogiska debatten; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete var att få fördjupad kunskap om TAKK, hur det kan användas och hur metoden påverkas av vilka disciplinära ramar de beskrivs inom i den pedagogiska samhälleliga debatten. En teori inom diskursanalys möjliggör en kvalitativ textanalys men även en kvantitativ innehållsanalys. LÄS MER

  5. 20. HUR HAR PRAKTISKA OCH TEORETISKA ASPEKTERNA AV ÄMNET SLÖJD SKRIVITS FRAM VID INFÖRANDET I UNDERVISNINGSPLANER OCH LÄROPLANER

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda-Marie Herger; [2019-02-12]
    Nyckelord :Slöjd; teori; praktik; kunskapssyn; undervisningsplaner; läroplaner; betänkanden; förordning och proposition;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur slöjdämnet har skrivits fram i läroplaner och förarbeten med avseende på praktiskt- och teoretiskt ämnesinnehåll Teori: Läroplansteoretisk forskning med betoning på språkets performativa funktion i läroplanstexter. Metod: Diskursanalys, inspirerad av kritisk diskursanalys med tonvikt på diskursiv och social praktik Resultat: Resultatet visar att de förändringar som förekommit när det gäller praktiska- och teoretiska aspekter av slöjdämnet går att förstå som en följd av samhällsutvecklingen när det gäller synen på teoretiska och praktiska kunskaper och en förskjutning mot estetiska aspekter och större tonvikt på teoretiskt innehåll i slöjdämnets undervisning. LÄS MER