Sökning: "diskursanalys specialpedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 96 uppsatser innehållade orden diskursanalys specialpedagogik.

  1. 21. Det ambivalenta uppdraget : Förskollärares och specialpedagogers syn på roller och uppdrag gällande dokumentation och bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maja Erlandsson; Christina Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :specialpedagogik; bedömning; diskursanalys; dokumentation; förskollärare; kvalitativ intervju; observation; specialpedagog; yrkesroller;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares och specialpedagogers roller och uppdrag gällande förskolans bedömningspraktik och dokumentation samt vilka konsekvenser de olika yrkesrollernas uppfattning och agerande får för barn i behov av särskilt stöd. Mot bakgrund av ett antal indikatorer som pekar på ett ökat bedömningsfokus i allt lägre åldrar undersöks vilka eventuella skillnader i synen på observation, dokumentation och bedömning som framkommer beroende på profession. LÄS MER

  2. 22. Hur gestaltas funktionshinder i populärkultur? : En explorativ studie av stereotyper och av funktionshinderdiskursen i tv-serier från 2006-2019.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Tobias Björklund; Jens Tejland; [2019]
    Nyckelord :diskursanalys; diskurs; funktionsnedsättning; kultiveringsteori; Netflix; pedagogisk ledstjärna; specialpedagogik; ungdomsserier;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att se hur funktionsnedsättningar gestaltas i populärkultur. Underlaget utgjordes av tv-serier riktade mot ungdomar hämtade från strömningssiten Netflix. Undersökningen var av explorativ karaktär och är att betrakta som en förstudie. LÄS MER

  3. 23. SPRÅKUNDERVISNINGENS KULTURELLA KOLLISIONER En studie om undervisning i japanska

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Yukiko Shimizu; [2018-08-25]
    Nyckelord :kulturella kollisioner; normer; socialkonstruktivism; diskursanalys; kritiskpedagogik; problem-based learning;

    Sammanfattning : Syfte: De här studien behandlar frågor om kultur i språkundervisning. Specifikt studeras lärares upplevelser av sitt arbete med undervisning i japanska och de kollisioner, svårigheter de stöter på, och metoder de använder sig av. LÄS MER

  4. 24. Maktpraktiker på en specialpedagogisk förskoleavdelning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Lindberg; [2018]
    Nyckelord :specialpedagogik; diskursanalys; makt; sanningsregim; förskola;

    Sammanfattning : Inom svensk förskola rör sig idag många barn som bedöms vara i behov av specialpedagogiskt stöd. Syftet med den här studien är att utifrån ett maktperspektiv få fördjupad kunskap om hur pedagoger talar om och förhåller sig till barn på en specialpedagogisk avdelning. LÄS MER

  5. 25. To extinguish fires. A comparative study of three different collaboration models in the work of behavior problems

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Ingelström; [2017]
    Nyckelord :“Collaborative problem solving”; Diskursanalys; Giraffspråket; Grundskolan; Lågaffektivt bemötande; Neuropsykiatriska funktionshinder; Problemskapande beteende; Samverkansmodeller; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen i denna specialpedagogiska uppsats, är att finna variationer och mönster i tre vanligt förekommande samverkansmodeller, som är påtalade i litteratur och i olika pedagogiska sammanhang. Begreppet samverkansmodell är ett eget utformat begrepp som för mig i denna studie innebär att de studerade modellerna kan bidra med komponenter som; samarbete, empati, kommunikation och pedagogiska verktyg till att arbeta med problemskapande beteende. LÄS MER