Sökning: "diskursanalys television"

Visar resultat 6 - 10 av 51 uppsatser innehållade orden diskursanalys television.

  1. 6. Underhållning i första klass : En multimodal kritisk diskursanalys av representationer av kulturellt kapital i På spåret

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Elvira Oberger; Alva Petersson; [2023]
    Nyckelord :cultural capital; television; På spåret; representation; multimodal critical discourse analysis; kulturellt kapital; television; På spåret; representation; multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : The Swedish television game show series På spåret has aired since 1987. Participation in På spåret has been connected to prestige and status, where a display of knowledge is seen as admirable, but unsuccessful performances are stigmatized. This is a possible result of the television show’s representations of cultural capital. LÄS MER

  2. 7. Skadlig omtanke-En kritisk diskursanalys av Uppdrag Gransknings ”Tranståget och tonårsflickorna”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecka Lidberg Rosenlind; [2023]
    Nyckelord :“Tranståget och tonårsflickorna”; Uppdrag granskning; trans people in media; theory of representation; queer theory “Tranståget och tonårsflickorna”; transpersoner i media; representationsteori; queerteori; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay examines the documentary “Tranståget och Tonårsflickorna”, produced as part of the series Uppdrag granskning, a Swedish television program focused on investigative journalism. This study makes use of a critical discourse methodology with a Foucauldian and feminist starting point, adapted to audiovisual materials with inspiration from Gillian Rose´s methodological discussions. LÄS MER

  3. 8. "Help your parents see that you're right and they're wrong" : En kritisk diskursanalys av Oatlys reklamkampanj Help Dad

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Hanna von Ahn; [2023]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; discourse; interdiscursivity; Oatly; advertising campaign; woke marketing; woke-washing;

    Sammanfattning : The aim for this study is to research Oatlys advertising campaign Help Dad from the perspective of how their values concerning sustainability are shown through the campaign. Based on the findings and result of the analysis, a discussion is held on if and how Oatly create discussions within society. LÄS MER

  4. 9. “Varmt välkomna Ulla Löfven och hennes man statsministern” : En kritisk diskursanalys av genus i pratshower.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Victoria Otternäs; [2022]
    Nyckelord :Genus; pratshow; kritisk diskursanalys; public service; Skavlan; Carina Bergfeldt;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine how female and male guests are portrayed in two talk shows that belong to public service, Carina Bergfeldt, and Skavlan. Research questions including examining characteristics, topics and roles of the various guests are also applied in the talk shows. LÄS MER

  5. 10. Det sticker i folk ögon när kvinnor har makt : En multimodal kritisk diskursanalys om gestaltningen i reality-programmet Svenska Powerkvinnor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Maja Söderberg; Elin Persson; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsstereotyper; makt; Svenska Powerkvinnor; MCDA; medier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka förståelse för hur kvinnor gestaltas i reality-tv utifrån genus, maktperspektiv och könsstereotyper via en multimodal kritisk diskursanalys. Reality-programmet som den här studien kommer analysera är Svenska Powerkvinnor. LÄS MER