Sökning: "diskursanalys ungdomslitteratur"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden diskursanalys ungdomslitteratur.
1. “De styrdokument som jag förhåller mig till, där står det ju ingenting” : en kvalitativ intervjustudie om skolbibliotekariers arbete med representation av etnicitet
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur skolbibliotekarier tolkar och förhåller sig till styrdokumentens riktlinjer kring representation av etnicitet samt hur denna tolkning påverkar arbetet med urval och inköp av mellanåldersböcker. Detta har undersökts genom att intervjua fyra skolbibliotekarier i två olika kommuner. LÄS MER
2. Paradis i krisen? : Mötespunkter och skiljelinjer i skildringen av svenska skolan i samtida ungdomslitteratur utifrån en diskursteoretisk ansats
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. ”Tacklingar eller tjuvnyp?” : En kvalitativ analys om maskulinitet inom skola och skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : The aim with this study is to analyse stereotypical behaviour and attributes of characters in three fictional books. A question following the analysis is how this fictional literature can be used in education to create understanding of gender, gender categorization and stereotypical features of boys and girls. LÄS MER
4. "Ett barn var jag, och anade inte ens att det fanns något att se" : Barnsyn i Peter Pohls debutroman Janne, min vän
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Syftet med min uppsats har varit att synliggöra den rådande barnsynen i Peter Pohls debutroman Janne, min vän från 1985. Med hjälp av diskursanalys och med en utgångspunkt i Allison James och Alan Prouts teori om barndomen som social konstruktion har jag undersökt hur konstruktionen av barn och barndom ser ut i romanen. LÄS MER
5. Arbete med skönlitteratur i gymnasiesärskolan - Diskurser och konsekvenser
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera pedagogers samtal om skönlitteratur i gymnasiesärskolans individuella program. Studien avser även att undersöka vilka diskurser som framträder då samtalen om skönlitteratur analyseras. Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER