Sökning: "diskursiv kompetens"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden diskursiv kompetens.

  1. 11. Behov av särskilt stöd-barnen eller pedagogerna?! En diskursiv studie om barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Bang; Catarina Björk; [2015-10-19]
    Nyckelord :förskola; barn i behov av särskilt stöd; diskurs; normalitet och avvikelse;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att studera hur barn i förskolan konstrueras till att bli barn i behov av särskilt stöd genom pedagoger, specialpedagoger och förskolechefers utsagor. Frågeställningar är: Hur definierar pedagoger, förskolechefer och specialpedagoger barns svårigheter? Vad har språket för betydelse och funktion ur ett maktperspektiv? Vilka tekniker och åtgärder uttrycks i skrift till barns svårigheter? Teori: Studien vilar på en socialkonstruktionistisk grund. LÄS MER

  2. 12. Talängslan i främmande språk : En litteraturstudie som undersöker elevers oro över att tala engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Miranda Oskarsson; Ida Bergström; [2015]
    Nyckelord :Engelska; tal; språklig ängslan; grundskolans tidigare år; klassrumsmiljö; främmandespråksundervisning;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen ska elever lära sig att kommunicera på engelska och utveckla tillit till sin språkliga förmåga. För att som lärare kunna stötta eleverna i detta måste man veta vad som kan hindra denna utveckling. LÄS MER

  3. 13. Engagerade och skickliga lärare : Konstruktionen av den goda läraren i Dagens Nyheters debatt- och ledarartiklar under år 2014

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Wallin; [2015]
    Nyckelord :Den goda läraren; Dagens Nyheter; debatt- och ledarartiklar; diskursanalys.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka den diskursiva konstruktionen av den goda läraren i tidningen Dagens Nyheters debatt- och ledarartiklar. Detta har även gjort att ljus kastats över den diskurs som format den goda läraren. LÄS MER

  4. 14. Ett studentkritiskt öga. : Förskollärarstudenter konstruerar kriterier för handledningssamtalets innehåll, form och funktion.

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ann Steen; [2014]
    Nyckelord :Teori; praktik; akademisk yrkesutbildning; verksamhetsförlagd utbildning; lärarutbildares uppdrag; handledningssamtal; diskursanalys; fokusgruppssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se hur begreppet handledning med fokus mot handledningssamtalens innehåll, form och funktion uttalas, konstrueras och legitimeras av förskollärarstudenter. Som metod har nio förskollärarstudenter i sin sista utbildningstermin intervjuats genom fokusgruppssamtal. LÄS MER

  5. 15. Vetenskapligt skrivande i gymnasieskolan : Hur gymnasieelever närmar sig vetenskapliga textgenrer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Jonatan Arvidsson; [2014]
    Nyckelord :Genre; interimtexter; diskursiv och kritisk-analytisk kompetens;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine ways in which High School Students approach academic writing. Both discursive and critical-analytical levels in 21 PM-texts and 14 investigating literary essays were analyzed through a genre theoretical and sociocultural framework in order to widen the understanding of students’ usage of explicit textual and interpersonal markers as well as their techniques of writing abstracts. LÄS MER