Sökning: "diskursiv kompetens"
Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden diskursiv kompetens.
11. Behov av särskilt stöd-barnen eller pedagogerna?! En diskursiv studie om barn i behov av särskilt stöd i förskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att studera hur barn i förskolan konstrueras till att bli barn i behov av särskilt stöd genom pedagoger, specialpedagoger och förskolechefers utsagor. Frågeställningar är: Hur definierar pedagoger, förskolechefer och specialpedagoger barns svårigheter? Vad har språket för betydelse och funktion ur ett maktperspektiv? Vilka tekniker och åtgärder uttrycks i skrift till barns svårigheter? Teori: Studien vilar på en socialkonstruktionistisk grund. LÄS MER
12. Talängslan i främmande språk : En litteraturstudie som undersöker elevers oro över att tala engelska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Enligt läroplanen ska elever lära sig att kommunicera på engelska och utveckla tillit till sin språkliga förmåga. För att som lärare kunna stötta eleverna i detta måste man veta vad som kan hindra denna utveckling. LÄS MER
13. Engagerade och skickliga lärare : Konstruktionen av den goda läraren i Dagens Nyheters debatt- och ledarartiklar under år 2014
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka den diskursiva konstruktionen av den goda läraren i tidningen Dagens Nyheters debatt- och ledarartiklar. Detta har även gjort att ljus kastats över den diskurs som format den goda läraren. LÄS MER
14. Ett studentkritiskt öga. : Förskollärarstudenter konstruerar kriterier för handledningssamtalets innehåll, form och funktion.
Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att se hur begreppet handledning med fokus mot handledningssamtalens innehåll, form och funktion uttalas, konstrueras och legitimeras av förskollärarstudenter. Som metod har nio förskollärarstudenter i sin sista utbildningstermin intervjuats genom fokusgruppssamtal. LÄS MER
15. Vetenskapligt skrivande i gymnasieskolan : Hur gymnasieelever närmar sig vetenskapliga textgenrer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The aim of this study was to examine ways in which High School Students approach academic writing. Both discursive and critical-analytical levels in 21 PM-texts and 14 investigating literary essays were analyzed through a genre theoretical and sociocultural framework in order to widen the understanding of students’ usage of explicit textual and interpersonal markers as well as their techniques of writing abstracts. LÄS MER