Sökning: "diskussion kring mångkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden diskussion kring mångkultur.

  1. 1. En kvalitativ studie av Katarina Taikons berättelser Katitzi och Katitzi och Swing

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Hammergård Rosell; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; könsroller; jämställdhet; alla människors lika värde; solidaritet mellan människor; mångkultur; etnicitet; barnlitteratur; didaktisk potential;

    Sammanfattning : Följande studie är gjord utifrån en kvalitativ textanalys på två av Katarina Taikons uppmärksammade berättelser om den romska flickan Katitzi. Berättelserna Katitzi och Katitzi och Swing (Taikon, 2015) har analyserats dels utifrån läroplanen för grundskolan och dess värdegrund (Skolverket, 2019, s. LÄS MER

  2. 2. Pedagogiska tillvägagångssätt för eninkluderande miljö – undervisning i ettmultikulturellt samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Joakim Lagerstedt; Robert Joines; [2021]
    Nyckelord :Culture; Education; Inclusion; Multiculturalism; Mångkultur; Pedagogiskt arbete; Religion; Religionskunskapsundervisning och Teaching;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten kommer att belysa metoder för inkludering genom att studera hurskolan har bemött och bemöter multikulturalitet. Syftet med uppsatsen är att informeraläsare om vad olika forskare har kommit fram till som medverkar till inkludering. LÄS MER

  3. 3. Hur mångkultur framställs i tvåbarnböcker : –En motivstudie av två barnböcker som skildrar förorten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Olivia Elfstrand; [2019]
    Nyckelord :Mångkultur; kulturkrockar; förorten; diskussion kring mångkultur; samtal i skolan;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras två kapitelböcker anpassade för barn och som utspelar sig i förorten. De analyserade böckerna är Douglas Foleys bok Habib: meningen med livet (2005), samt Dogge Doggelitos bok Izzy & gänget (2011). LÄS MER

  4. 4. "Då funkar det inte alls med skolans värdegrund" : En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares behandling av Sverigedemokraterna i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Victor Erliksson; [2013]
    Nyckelord :Sverigedemokraterna; samhällsdidaktik; undervisning; medborgarskap; värdeuppfattning; värdegrund;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur samhällskunskapslärare behandlar Sverigedemokraterna i sin undervisning och hur det förhåller sig till lärarens syn på värderingar, elevens medborgarskap och Sverigedemokraternas ideologi. Detta sker genom samtalsintervjuer med fyra samhällskunskapslärare. LÄS MER

  5. 5. Mångkultur i barnlitteraturen : En studie över hur kulturmöten, utanförskap, fördomar och normalitetens reaktioner gestaltas i bilderboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Englund; Jenny Åkerholm; [2010]
    Nyckelord :Mångkultur; bilderbok; samtal; kulturmöten; utanförskap; fördomar; normer;

    Sammanfattning : Skolan är en mångkulturell mötesplats där barnen måste lära sig att förstå och acceptera varandra. För att lyckas med detta så kan barnlitteratur vara ett bra underlag för diskussioner kring mångkulturella frågor. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur barnlitteratur gestaltar människors kulturella olikheter. LÄS MER