Sökning: "diskussion om tvåspråkighet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden diskussion om tvåspråkighet.

  1. 1. Modersmål – ett behövligt verktyg? : En kvalitativ studie om modersmålets betydelse för elevers övriga skolarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Shubbar; [2021]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; framgång; skolarbete; utmaningar och möjligheter i modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Examensarbeten ämnar att öka kunskapen om modersmålets betydelse för elevens lärande och framtid. Arbetet belyser utmaningar och möjligheter med modersmålsundervisning som elever och modersmålsläraren möter under modersmålsundervisningen samt vilka faktorer som kan förhindra utvecklandet av denna undervisning. LÄS MER

  2. 2. Från stödåtgärd till språkundervisning, en textanalys av kursplaner i modersmål från Lgr 69 till Lgr 11

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kristin Dahlström; [2018-02-02]
    Nyckelord :andraspråkselever; identitetsutveckling; kultur; kulturell bakgrund; kursplan; kursplansanalys; modersmål; modersmålsundervisning; språkforskning; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Sedan början av 1970-talet har modersmålsundervisning erbjudits till elever med annat modersmål än svenska och har sedan dess varit ett ämne under diskussion kring dess vara eller icke vara. Frågan om varför elever med annat modersmål än svenska ska undervisas i sitt modersmål går att härledas till dels forskning men också till ämnets kursplan och offentliga publikationer från regeringen. LÄS MER

  3. 3. Modersmålet som verktyg för tvåspråklig utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jasmin Turesson; [2015]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; förskola; modersmål; språkutveckling; tvåspråkighet.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare studier har gjorts där resultat har visat att modersmålet har betydelse för barns språkutveckling i andra språket. Forskningsresultat har även visat att barn med ett rikt ordförråd i sitt modersmål vid skolstart, hade lättare för att lära sig läsa och skriva på sitt andra språk än barn med ett svagt modersmål Genom att tvåspråkiga barn får använda sig av båda sina språk, samt att förskolor värdesätter barnens språkutveckling kan de få lättare att ta till sig det nya språket. LÄS MER

  4. 4. Dagens undervisning i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Amjad Fathi; [2012]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt behov; moderna språk; målspråk; språkfärdighet; språkinlärning; språkundervisning; tvåspråkighet; variation;

    Sammanfattning : Dagens undervisning i tyskaToday’s teaching in GermanArbetet syftar till att lägga fram en bild om hur dagens undervisning i tyska brukar ske på ett antal grund- och gymnasieskolor. Med hjälp av den aktuella forskningen i litteraturen samt några intervjuer med lärare i tyska ska bilden huvudsakligen belysa lärarens arbetssätt och strävande att ge en meningsfull språkundervisning för alla elever. LÄS MER

  5. 5. Ett tvåspråkigt barns kodblandning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Heli Lievonen; [2008]
    Nyckelord :kodväxling; tvåspråkighet; murgrönehypotesen; Scandinavian languages and literature; Nordiska språk språk och litteratur ; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Jag har undersökt en tvåspråkig pojkes kodblandning. Pojkens mamma talar finska med honom och pappa svenska. Pojken är mellan 2;3 och 2;5 under undersökningsperioden. Jag ville undersöka om pojken utvecklar sina två språk så som murgrönehypotesen förespråkar. LÄS MER