Sökning: "diskussionsdel"

Visar resultat 1 - 5 av 117 uppsatser innehållade ordet diskussionsdel.

  1. 1. Sekulärt land med sekulär undervisning : Kristna traditioner i sekulär skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Nikolaj Nielsen; Leunita Gashi; [2024]
    Nyckelord :Högtider; Icke-konfessionell; Kristen tradition; Religion; Religious education; Sekularism;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt problematiseras förståelsen för icke-konfessionell undervisning, så som den definieras och ser ut i den svenska skolan. I syftet att främja en likvärdig skola ska arbetet besvara följande frågeställningar: “Hur uttrycks idén om det sekulära Sverige i läroplanerna Lpo94, Lgr11, Lgr22?” och “Hur stämmer idén om det sekulära Sverige överens med skolverksamheten?”. LÄS MER

  2. 2. Miljöprövningens framtid : I den gröna industriella revolutionen

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Stina Keskitalo; [2023]
    Nyckelord :miljöprövning; miljökonsekvensbeskrivning; MKB; grön omställning; tillståndsprövning;

    Sammanfattning : Obligatorisk miljöprövning för miljöfarliga verksamheter lagstiftades i Sverige 1995 och finns till för att i förväg säkerställa att vår miljö inte skadas av verksamheter för ekonomisk vinning. Syftet med prövningen är att främja en hållbar utveckling som i sin tur innebär att inte äventyra kommande generationers möjlighet att leva på jorden. LÄS MER

  3. 3. Produktutveckling av skolstol för gymnasieelever

    M1-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Merna Georgis; [2023]
    Nyckelord :Product development; design; chair; CAD; FEA; sustainable design; Produktutveckling; design; stol; CAD; FEA; hållbar design;

    Sammanfattning : Denna produktutvecklingsstudie beskriver utvecklingen av en skolstol, specialdesignad för elever på gymnasieskolor. Syftet med studien är att utveckla en stol utifrån användarens behov och krav, då det finns en brist på stolar utformade efter användarens behov för denna målgrupp. LÄS MER

  4. 4. Avvikelsehantering under produktionsskedet i byggprojekt : En studie kring hur avvikelsehantering ser ut och hur den kan effektiviseras med hjälp av BIM

    M1-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Emmelina Kull; Victoria Palmén; [2023]
    Nyckelord :BIM; transfer of experience; revision; build-up of knowledge; digression; deviation management; BIM; erfarenhetsåterföring; revideringar; kunskapsuppbyggnad; avvikelser; avvikelsehantering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utreda hur ett stort byggföretag i norra Sverige hanterar eventuella fel som upptäcks på byggplatsen i produktionsskedet, och hur denna erfarenhetsåterföringsprocess kan effektiviseras. För att besvara studiens syfte ställdes följande frågeställningar upp:  Hur går en stor aktör i byggbranschen till väga när de upptäcker ett fel på byggplatsen som kräver en revidering av ritning/modell?  Hur kan en stor aktör i byggbranschen effektivisera sin erfarenhetsåterföringsprocess vid produktionsskedet för att förebygga att eventuella fel återkommer? Studien tar även upp tidigare forskning kring BIM, vad det är och hur det används, andra digitala hjälpmedel samt vad som innebär med erfarenhetsåterföring och ändrings-PM. LÄS MER

  5. 5. Penna, sudd och platta : En fenomenologisk intervjustudie om hur förskollärare upplever arbetet med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofie Fritzon; Lisa Karlsen; [2023]
    Nyckelord :Förskola lärare digital kompetens läroplan;

    Sammanfattning : I denna studie har vi utgått från ett fenomenologiskt perspektiv i syfte att undersöka hur förskollärare upplever arbetet med digitala verktyg i förskolan. Två delstudier har genomförts. Den första delstudien har fokus på att undersöka förskollärarnas upplevelser och erfarenheter kring att arbeta med digitala verktyg i praktiken. LÄS MER