Sökning: "distansundervisning didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden distansundervisning didaktik.

  1. 1. Digitala lösningar på praktiska problem : En studie av kemilärares sätt att hantera laborationsundervisning under en snabb omställning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Louise Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Chemistry education; laboratory work; digital laboratory work; ICT tools; remote learning; didactic relations; habits; Kemiundervisning; laborationer; digitala laborationer; IKT verktyg; distansundervisning; didaktiska relationer; vanor;

    Sammanfattning : Within science education, and chemistry in particular, laboratory work is fundamental. The traditions of including laboratory work in chemistry education is a way to make the concepts of chemistry apprehensible, the aims and goals of laboratory work related to chemistry education are therefore well defined. LÄS MER

  2. 2. Hur elevernas lärande påverkades av distansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Dersell; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; lärandeförändringar; distansundervisning; studiemiljö; lärande; didaktik;

    Sammanfattning : Att vara lärare är komplext men många gånger kan det vara mycket svårare att vara elev. NärCovid-19 klassades som pandemi 2020 av WHO, bestämde regeringen att svenska grundskolorfick lov att övergå till distansundervisning. När detta inträffade påverkades elever och läraresamtidigt av förändringen. LÄS MER

  3. 3. Det gäller att tänka om : En studie om vård- och omsorgslärares upplevelse av distansundervisning under covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pia Svensson; [2022]
    Nyckelord :covid-19; didaktik; distansundervisning; pedagogik; relationer; vård- och omsorgsutbildning; yrkeslärare;

    Sammanfattning : Under tiden för covid-19-pandemin infördes olika typer av restriktioner. Vissa av dessa kom att påverka skolorna som var tvungna att frångå reguljär undervisning och i stället bedriva undervisning på distans. LÄS MER

  4. 4. Högstadielärares upplevda återgång från distansundervisning till klassrumsundervisning : en studie om behovet av förutsättningar för undervisning och ledarskapets förändring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Viktorsson; Anton Hegart; [2022]
    Nyckelord :Läroplansteori; ramfaktorteori; situationsanpassat ledarskap undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa kunskap om hur högstadielärare upplever skiftet från distansundervisning till klassrumsundervisning. Detta studeras med fokus på lärares ledarskap samt hur skolan upplevs ge förutsättningar för lärares förändrade undervisningssituation. LÄS MER

  5. 5. När skolan ställdes om över en natt - En undersökning av distansundervisning i matematik på gymnasieskolan under covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linnéa Nordlander; Mirjam Liv; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; Matematik; Distansundervisning; Fördelar; Nackdelar;

    Sammanfattning : Med anledning av covid-19-pandemin rekommenderades gymnasieskolor att övergå till fjärr- eller distansundervisning. Detta är grunden för studiens syfte: att öka kunskapen om hur matematikundervisningen på gymnasieskolor ställts om under covid-19-pandemin och vad omställningen inneburit för lärare och elever. LÄS MER