Sökning: "distrahera"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade ordet distrahera.

  1. 1. Slappna av i väntrummet : En studie om hur produktdesign kan stötta patienter i väntrummet innan en gynekologisk cellprovtagning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ebba Dahlgren; [2023]
    Nyckelord :product design; pap smear; pap test; user centered design; stress; anxiety; produktdesign; gynekologiskt cellprov; användarcentrerad design; stress; oro;

    Sammanfattning : Att gå på en gynekologisk cellprovtagning är något flera kvinnor tycker är obekvämt. Det upplevs som ett oroligt och obehagligt möte. LÄS MER

  2. 2. Papper och skärmar i klassrummet : Svensklärares syn på läsning i en digital tidsålder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anton Wedding; Selma Mehmedagic; [2023]
    Nyckelord :den kroppsliga vändningen; digitalisering; distraktion; högläsning; lyssnande; läsning; multitasking; papper; skärm;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares erfarenheter av att arbeta med läsning av tryckta texter och text på skärm. Vårt teoretiska ramverk utgår från vad läsning är samt hur olika medier påverkar läsning. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fyra lärare som undervisar i svenska för årskurs 7-9. LÄS MER

  3. 3. Minskning av barns oro och rädsla i den preoperativa fasen : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Felicia Hellgren; Edvin Norén Grip; [2023]
    Nyckelord :Anxiety; fear; preoperative period; children; Oro; rädsla; preoperativ fas; barn; interventioner;

    Sammanfattning : Bakgrund Tidigare studier visar att preoperativ oro och rädsla är vanligt förekommande bland barn. Maktlöshet och känslan av att förlora kontrollen är vanliga känslor hos barn som står inför en operation. Oron och rädslan påverkas också av att barn ofta har svårt att förstå operationsprocessen som de ska genomgå. LÄS MER

  4. 4. Jag såg att du sa : En kvalitativ intervjustudie om alternativ och kompletterande kommunikation inom dramapedagogisk verksamhet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Hanna Svensson; [2023]
    Nyckelord :Educational drama; AAC; didactic design; multimodality; language development; Dramapedagogik; AKK; didaktisk design; multimodalitet; språkutveckling;

    Sammanfattning : I den här studien har jag undersökt hur tre dramapedagoger arbetar med AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) inom dramapedagogisk verksamhet. Frågeställningarna som studien utgår från är: på vilket sätt och i vilket syfte tillämpar dramapedagogerna alternativ och kompletterande kommunikation i dramaverksamheten? samt hur kan dramapedagogernas syfte och tillvägagångssätt med alternativ och kompletterande kommunikation i dramaverksamheten tolkas utifrån ett designteoretiskt perspektiv? Studien har genomförts med en kvalitativ metod och genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. The Sound of Smell : Possibilities for communicating an odor with sound aiding olfactory impairment

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Philip Berrez; Carolina Dexwik; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; post covid; olfactory perception; multimodality; foley; sound; smell; olfactory dysfunction; auditory-olfactory cross modality; ;

    Sammanfattning : With covid-19 affecting people's ability to smell, it might be of interest to find multimodal solutions, where other senses could assist someone with an impaired sense of smell to identify an odor. This area of research lacks data since there has not been many studies on this. LÄS MER