Sökning: "distriktssköterska telefon"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden distriktssköterska telefon.

  1. 1. Telefonrådgivning inom primärvården : Distriktssköterskors erfarenheter. En kvalitativ intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Lovisa Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :distriktssköterska; erfarenheter; Orem; stöd; telefonrådgivning; utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonkontakt är ofta den första kontakten patienterna har med sjukvården. Tri-agering och rådgivning via telefon är en växande och komplex del av sjukvården där be-dömningen av patienten ska utföras utan någon visuell kontakt. Syfte: Distriktsköterskors erfarenheter av telefonrådgivning inom primärvården. LÄS MER

  2. 2. Distriktssköterskors upplevelser av att möta och bedöma patienter med psykisk ohälsa i primärvårdens telefonrådgivning

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Victoria Björkdahl; Elisabet Gulldén; [2023]
    Nyckelord :communication; district nurse; telephone counseling; primary care; mental illness; kommunikation; distriktssköterska; telefonrådgivning; primärvård; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett växande hälsoproblem i samhället och en av vår tids folksjukdomar. Covid 19-pandemin kan ha bidragit till ökad psykisk ohälsa. Primärvården bedriver första linjens vård och behandlar majoriteten av dessa patienter. LÄS MER

  3. 3. Vad hade du på hjärtat? : - en systematisk litteraturstudie om kommunikation vid telefonrådgivning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Ellen Josse Widroth; Julia Östberg; [2022]
    Nyckelord :District nurse; telenursing; communication; Distriktssköterska; telefonrådgivning; kommunikation;

    Sammanfattning : Introduktion: Hälso- och sjukvårdsrådgivning per telefon introducerades i Sverige på 30-talet. Efterfrågan på telefonrådgivning har ökat sedan dess. Målet är att uppringaren känner sig hörd och distriktssköterskan är trygg i sin bedömning. För att uppnå detta mål krävs en god kommunikation mellan de två. LÄS MER

  4. 4. Distriktssköterskans upplevelser av telefonrådgivningssamtal på vårdcentral med patienter med psykisk ohälsa : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för sjuksköterskeutbildningarna och integrerad hälsovetenskap

    Författare :Hannah Björkman; Veronica Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Distriktssköterska; telefonrådgivningssamtal; psykisk ohälsa; primärvården; upplevelser; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Psykisk ohälsa är en av de största hälsoutmaningarna i Europa idag avseende prevalens, sjukdomsbörda och funktionsnedsättning. I Sverige ökar sjukskrivningarna orsakade av psykisk ohälsa och vid alla sjukskrivningar som varar längre än 14 dagar är psykisk ohälsa orsak till hälften. LÄS MER

  5. 5. Distriktssköterskors upplevelser av arbetsmiljön vid telefonrådgivning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Catrin Björnström; Maria Tervahauta; [2021]
    Nyckelord :Distriktssköterska; Upplevelser; Telefonrådgivning; Arbetsmiljö; Kvalitativ metod.;

    Sammanfattning : Bakgrund Telefonrådgivning innebär hälsorådgivning via telefon och är ett komplext arbete med stort ansvar. Enligt lag ska anställda kunna påverka sin egen arbetssituation och därav arbetsmiljön, till exempel vid telefonrådgivning. Samtidigt ska hälso- och sjukvården vara lättillgänglig. LÄS MER