Sökning: "djup inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden djup inlärning.

  1. 1. Visual Attention Guided Adaptive Quantization for x265 using Deep Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mikaela Gärde; [2023]
    Nyckelord :video encoding; deep learning; visual attention; adaptive quantization; videokodning; djupinlärning; visuellt fokus; adaptiv kvantisering;

    Sammanfattning : The video on demand streaming is raising drastically in popularity, bringing new challenges to the video coding field. There is a need for new video coding techniques that improve performance and reduce the bitrates. LÄS MER

  2. 2. An efficient deep reinforcement learning approach to the energy management for a parallel hybrid electric vehicle

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mingwei Liu; [2023]
    Nyckelord :HEV; EMS; Deep Reinforcement Learning; Learning Efficiency; Fuel Efficiency; HEV; EMS; Djup Förstärkningsinlärning; Inlärningseffektivitet; Bränsleeffektivitet;

    Sammanfattning : In contemporary world, the global energy crisis and raise of greenhouse gas concentration in atmosphere necessitate the energy conservation and emission reduction. Hybrid electric vehicles (HEVs) can achieve great promise in reducing fuel consumption and greenhouse gas emissions by appropriate energy management strategies (EMSs). LÄS MER

  3. 3. Deep Reinforcement Learning on Social Environment Aware Navigation based on Maps

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Victor Sanchez; [2023]
    Nyckelord :Deep Reinforcement Learning; Environment-aware navigation; Robotics; Artificial Intelligence; Apprentissage par renforcement profond; Navigation consciente de l’humain; Intelligence Artificielle; Robotique; Djup Förstärkande Inlärning; Människomedveten navigering; Robotik; Artificiell Intelligens;

    Sammanfattning : Reinforcement learning (RL) has seen a fast expansion in recent years of its successful application to a range of decision-making and complex control tasks. Moreover, deep learning offers RL the opportunity to enlarge its spectrum of complex fields. LÄS MER

  4. 4. Text Classification using the Teacher- Student  Chatroom Corpus

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Marcus Österberg; [2023]
    Nyckelord :Chatbot; NLP; Deep learning; BERT; Data quality; Chatbots; språkteknologi; djup inlärning; BERT; Datakvalité;

    Sammanfattning : Advancements in Artificial Intelligence, especially in the field of natural language processing have opened new possibilities for educational chatbots. One of these is a chatbot that can simulate a conversation between the teacher and the student for continuous learner support. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar Open AI:s ChatGPT den svenska universitets- och högskoleutbildningen? Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Petter Signell; Dorra Avila; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Generative AI; Examination tools; Teaching tools; Incorrect facts; Examination cheating; Knowledge; Competence; ChatGPT; Generativ AI; Examinationsmetoder; Undervisningsmetoder; Faktafel; Examineringsfusk; Kunskap; Kompetens;

    Sammanfattning : Det problem som denna studie fokuserar på är den påverkan Open AI:s nya version av chattboten ChatGPT har på högskoleutbildningen. ChatGPT har fått en enorm spridning bland inte minst universitets- och högskolestudenter och snabbt skapat osäkerhet bland landets utbildningsanordnare. LÄS MER