Sökning: "djurassisterad pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden djurassisterad pedagogik.

  1. 1. Djurassisterad pedagogik i hälsoundervisning : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elinur Demirtas; [2023]
    Nyckelord :Animal-assisted intervention; Animal-assisted therapy; Animal-assisted education; ADHD; add; autism; canine-assisted intervention; disability; dog therapy; dogs effect on children; health; Mental health; Maslow s hierarchy of needs; motivation theory; physical education; physical activity; oxytocin.; Djurassisterad pedagogik; Djurassisterad intervention; hunds assisterad intervention; hundterapi; skolhund; funktionshinder; adhd; add; autism; mental hälsa; idrott och hälsa; hundens effekt; Maslows behovshierarki; motivationsteori; oxytocin.;

    Sammanfattning : Djurassisterad pedagogik är målinriktade instaser med akademiska och pedagogiska mål som involverar tränade djur för att stödja elever med t.ex. funktionsnedsättningar eller särskilt stöd.  Syftet med denna studie är att belysa hur djurassisterad pedagogik (DAP) kan användas i idrott-och hälsoundervisning. LÄS MER

  2. 2. Vi är på gården! : En observations- och fokusgruppsstudie med barnperspektiv inom ämnet djurassisterad pedagogik i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karolin Sjökvist; Minna Jansson; [2021]
    Nyckelord :Djurassisterad pedagogik; sociokulturellt perspektiv; KASAM; observation; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att utifrån barns perspektiv göra en fördjupning i hur djurassisterad pedagogik kan påverka barns lärande och välbefinnande. Studien består av två delstudier. Metoderna som använts i delstudierna är observation i barngrupp och fokusgruppsamtal med barn. LÄS MER

  3. 3. En studie om läshundars inverkan på elevers läsmotivation

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Joanna Andersson; [2019-03-06]
    Nyckelord :Läshund; läsutveckling; oxytocin; motivation; djurassisterad pedagogik;

    Sammanfattning : Alla elever utvecklar inte läsförmågan trots de dagliga lässtunderna i skolan. Olika orsaker kan ligga bakom lässvårigheter och bristfällig motivation kan vara orsaken. Läshunden har kommit in som ett komplement till skolverksamheten för att öka motivationen hos lässvaga elever. LÄS MER

  4. 4. Hunden som specialpedagogiskt verktyg i förskolan : Hunden som dörröppnare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Birgitta Ranta; Mia Öyen; [2018]
    Nyckelord :Dog; preschool; motivation to learn; dog-assisted pedagogy; therapy dog; animal-assisted therapy; animal-assisted education; canine-assisted education.; Hund; förskola; pedagogik; motivation; hundassisterad pedagogik; terapihund; hundassisterad terapi; djurassisterad terapi.;

    Sammanfattning : Studiens syfte utgår ifrån hur hunden kan vara till stöd för att motivera barns lust till lärande, synliggöra skillnader mellan utbildningar, samt lyfta fram hur utbildning kring HAP ser ut för hundekipage. Studien har en kvalitativ ansats med motivationsteorier som utgångspunkt i bearbetning och analys av resultat. LÄS MER

  5. 5. Hunden som stöd för lärande i grundskolan : “Världens bästa jobbkompis!”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Wåhlstrand; Malin Westin-Ibañez; [2017]
    Nyckelord :Animal-assisted activity; Special education; Special support; Elementary school; Innovative schoolsolutions; Djurassisterad pedagogik; Specialpedagogik; Särskilt stöd; Grundskola; Innovativa lösningar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER