Sökning: "dockvrå"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet dockvrå.

  1. 1. Genuskodade rum i förskolan : En experimentell studie om hur genuskodade respektive genusinkluderande rum påverkar pojkars och flickors sätt att leka under den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Trang Huynh; Maria Pettersson; [2016]
    Nyckelord :genus; rum; materialitet; leksaker; posthumanism; miljö; dockvrå; byggrum; lek; kön;

    Sammanfattning : Syftet med denna experimentella studie var att undersöka hur genuskodade och genusinkluderande rum kan påverka pojkars och flickors fria lek. Dockvrå och byggrum som är starkt genuskodade rum i förskolan omformades till genusinkluderande och barns lek i dessa rum observerades före- och efter miljöernas omvandling. LÄS MER

  2. 2. Hemvrå eller Dockvrå?En kvalitativ studie om förskollärares syn om genus och lärmiljöer i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnea Johansson; Josefine Jansson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningFörskolan ska motverka traditionella könsroller och könsmönster. Flickor och pojkar ska utan stereotypa könsroller ges samma möjligheter och liknande förutsättningar att utveckla förmågor och intressen (Skolverket, 2011). LÄS MER

  3. 3. Genusdockvrån : fyra pedagogers attityder till dockvrån

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Stensli; Elin Johansson; [2015]
    Nyckelord :Genus; dockvrå; pedagoger; förskola; lek;

    Sammanfattning :  En dockvrå är ett rum i förskolan som ofta är inrett med saker som finns i våra hem, till exempel spis, bord och stolar, husgeråd, dockor och vagnar. Vi har under vår utbildning förstått att utformningen i förskolan är av stor betydelse för barns utveckling och lärande och då blivit nyfikna på hur dockvrån passar in i detta. LÄS MER

  4. 4. Dominanta flickor och husliga pojkar : En studie om fyraåringars positionering och makt i förskolans hemvrå

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Johansson; Camilla Forsell; [2014]
    Nyckelord :Genus; Positionering; Makt; Flickor; Pojkar; Struktur; Lek; Hemvrå; Diskurs;

    Sammanfattning : "Pojkar bara bråkar och förstör, det är inte roligt att leka med dem" - Yasmin, Hedda och Felicia 9 år (Henkel, Tomicic 2009, s. 115). Vår studie har i syfte att studera om pojkar och flickor positionerar varandra olika utifrån genus. Vår utgångspunkt är att kön är socialt konstruerat (SOU 2006:75, s. LÄS MER

  5. 5. En lekmiljö för alla? : – en kvalitativ studie om dockvråns roll i jämställdhetsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anneli Johansson; Marie Johansson; [2014]
    Nyckelord :dockvrå; fenomenologi; förskola; genus; jämställdhet; lekmiljö; pedagoger;

    Sammanfattning : Den här studien vill sätta två begrepp och fenomen i relation till varandra: dockvrån och jämställdhet. Syftet med studien är att utveckla kunskap om vilken roll dockvrån (eller vad nu avdelningen har valt att benämna den lekmiljön) har och kan tänkas ha i jämnställdhetsarbetet på förskolan. LÄS MER