Sökning: "doft analys"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden doft analys.
1. Riesling In Rock : A quantitative study about how music affects the sensory perception of wine
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Abstract Aim. To see if different auditory conditions affect the perceived intensity of the sensory attributes scent, acidity, sweetness, fruitiness, minerality and liking of wine, additionally the aim is to see if the effect is the same for different wines made from the same grape. Background. LÄS MER
2. Doftande könsnormer : En analys av könsnormer i parfymers reklambilder och produktbeskrivningar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Syftet med denna analys är att visa hur reklammaterial formar och reflekterar könsspecifika budskap. Detta visas genom en sociosemiotisk analys av både reklambilder och produktbeskrivningar inom parfymbranschen för att visa hur män respektive kvinnor kan gestaltas och återspeglas på olika sätt. LÄS MER
3. Hur doft kan fungera som medium i utställningars sammanhang - En analys ur ett tvärvetenskapligt perspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : Fragrance as art, or as part of a work of art has in many cases been ignored by art theorists, despite the fact that a fragrance can contribute with an emotional atmosphere and meaning. Fragrance creations can be like stories, but this can easily be dismissed, due to the fact that fragrance is known to be somewhat invisible. LÄS MER
4. Att skapa sinnesintryck utöver det visuella : ett gestaltningsförslag av ett arbetsområde i Uppsala stadsträdgård
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Tillgänglighet är grundläggande för att personer med en funktionsnedsättning ska uppleva frihet och delaktighet i ett samhälle. Tillgodoses inte behovet av tillgänglighet kan planeringen anses vara juridiskt diskriminerande. Offentliga miljöer lägger ofta sitt fokus i vad som är funktionellt samt estetiskt visuellt tilltalande. LÄS MER
5. "Se men inte röra" : En studie om sinnesmarknadsföring vid e-handel inom dagligvaruhandeln
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Inledning: En marknadsföringsstrategi som används i de fysiska dagligvaruhandelsbutikerna är sinnesmarknadsföring, men det finns för nuvarande kunskapsluckor vad det gäller att använda strategin vid e-handel. Syftet med studien är därav att få en djupare förståelse av hur svenska dagligvaruhandelsföretag arbetar med sinnesmarknadsföring vid e-handel och hur denna marknadsföringsstrategi påverkar kundens helhetsupplevelse. LÄS MER