Sökning: "doftmarknadsföring"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet doftmarknadsföring.

  1. 1. Skillnader mellan mäns och kvinnors attityder till företags användande av doftmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Josefine Persson; Emelie Hansson; [2016]
    Nyckelord :scent perception; attitudes; Key words: Scent marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: Based on excisting theories within marketing and psychology research investigate how scent marketing can affect customers and whether attitudes towards an ambient scent differ between men and women. Methodology: A quantitative study has been conducted with its starting point in positivism. LÄS MER

  2. 2. Doftmarknadsföring, ett nytt fenomen?

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Viktor Strandvik; Oskar Elfstrand; [2012]
    Nyckelord :Doftmarknadsföring; sinnesmarknadsföring; marknadsföring; upplevelseekonomi;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Doftmarknadsföring, ett nytt fenomen? Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Viktor Strandvik & Oskar Elfstrand Handledare: Per-Arne Wikström Datum: 2012-05 Syfte: Sinnesmarknadsföring är ett relativt nytt begrepp för många. Vi har i detta arbete fördjupat oss inom det ovanliga begreppet doftmarknadsföring. LÄS MER

  3. 3. Doften av klöver : En studie om hur doft som marknadsföringsfenomen påverkar konsumenten

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Matilda Sederholm; Matilda Fernström; [2011]
    Nyckelord :Marknadsföring; doftmarknadsföring; marknadsföringsfenomen; stamkund; köpprocessen; fysiska rummet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Butikerna inom detaljhandeln har svårigheter med att effektivisera utbytesplatsen. I och med den ökade konkurrensen som råder på marknaden blir det svårt för små- och medelstora företag att överleva. LÄS MER

  4. 4. Aroma Theory: Scenting the Attitude

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Gabriel Persson; Henrik Haegermark; Markus Kvarnvik; [2010]
    Nyckelord :Scent Marketing; Experiential Marketing; Consumer Attitudes; Market Segmentation; Vanilla Scent; Doftmarknadsföring; Sinnesmarknadsföring;

    Sammanfattning : The thesis examines the relationship between consumer attitudes and a scented shopping environment. A relationship and phenomena concerning scent marketing, which could be seen as one of the more provocative forms of marketing since the human sense of smell, is connected to the limbic system where motivation and attitudes are created. LÄS MER

  5. 5. Doften i kommunikationens tjänst : - En studie av trenders utveckling

    Magister-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Hanna Sörensen; Johanna Tamker; [2008]
    Nyckelord :Doftmarknadsföring; sense marketing; sensory branding; trender;

    Sammanfattning : Dagens konsumenter är skickliga på att analysera och blockera stora delar av de reklammeddelanden de utsätts för dagligen. Marknadsförare och företag måste ideligen komma på nya metoder att tackla problemet med. LÄS MER