Sökning: "dog-assisted therapy"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden dog-assisted therapy.
1. Den djurassisterade terapins mätbara och erfarna effekt på välbefinnande hos patienter inom barnsjukvård
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Redan på 1790-talet visades positiva interaktioner med djur ge fördelar för människor. Djur har funnits vid människans sida sedan tusen år tillbaka och under de senaste 50 åren har implementeringen av djurassisterad terapi ökat. LÄS MER
2. Canine-assisted occupational therapy interventions : - a scoping study
Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för rehabiliteringSammanfattning : Background: Animal Assisted Therapy has increased within occupational therapy.Occupational threapists may use animals within the profession, but the description of how these occupational therapy interventions are conducted is missing.Aim:This scoping study explored how canine assisted occupational therapy is described and conducted. LÄS MER
3. Fysioterapeuters Upplevelser Och Erfarenheter Av Hundassisterad Terapi : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Åsenlöf: FysioterapiSammanfattning : Bakgrund: Djur har sedan länge använts för terapeutiska syften och under 1900-talet växte djurassisterad terapi fram. Hundar anses vara lämpliga terapidjur då de uppvisar beteenden som människor kan tolka tillmötesgående och kravlösa. LÄS MER
4. Djurterapins påverkan på äldre personer med demenssjukdom : En systematisk litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för rehabiliteringSammanfattning : Bakgrund: Vid demenssjukdom medföljer ofta symtom som försämrat minne och kognitiva funktioner samt olika beteendemässiga och psykiska problem (BPSD). Dessa symtom kan påverka de drabbade personernas i form av försämrad livskvalité och svårigheter att utföra aktiviteter i dagliga livet (ADL). LÄS MER
5. "När skolhunden slutade blev eleven återigen hemmasittare" : En studie om hundassisterad pedagogik i skolverksamhet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Hundassisterad pedagogik (HAP) är en metod där hund används som verktyg i skolverksamhet och användandet av hundar i skolmiljö ses som ett pedagogiskt och hälsofrämjande verktyg. Syftet med studien är att uppmärksamma vad och hur de yrkesverksamma inom HAP anser att metoden kan gynna eleverna. LÄS MER