Sökning: "dold makt"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden dold makt.

  1. 1. Barns inflytande i förskolan utifrån ett pedagogperspektiv : En kvantitativ enkätstudie med 55 pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lova Bjernegård; Hanna Savilahti; [2019]
    Nyckelord :Empowerment; influence; postmodernism; preschool; Förskola; inflytande; makt; postmodernism;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att få kunskap om vilket inflytande barnen har över verksamheten i förskolan utifrån ett förskollärar- och barnskötarperspektiv. Läroplanen för förskolan, Lpfö 18, menar att barnen har rätt till ett reellt inflytande i förskolan. LÄS MER

  2. 2. "Det gäller att ha atmosfären" En kvalitativ studie om synen på förskolans skapande verksamhet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Klintberg; [2017]
    Nyckelord :Ateljé; Frihet; Förskola; Handlingsfrihet; Inflytande; Kreativitet; Makt; Skapande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares syn på den funktion ateljén och den skapande verksamheten fyller i barns vardag samt i relation till övrig pedagogisk verksamhet och förskolemiljö. Empirin kommer huvudsakligen från intervjuer av tre förskollärare, men även från observationer av tre förskoleavdelningars ateljémiljö. LÄS MER

  3. 3. Makten över lärandet : Lärares uppfattningar om formativ bedömning sett ur ett maktrelationsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Pål Christensson; [2017]
    Nyckelord :ansvarighet; bedömning för lärande; fenomenografi; formativ bedömning; lärande; makt; maktrelationer;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur maktrelationerna visar sig i lärares användning av formativ bedömning. En fenomenografisk metod användes för att ta fram en variation av föreställningar kring formativ bedömning. LÄS MER

  4. 4. Informell kompetens och rekryterarens preferens En kvalitativ intervjustudie om kompetens, bedömnings- och urvalsmetoder samt tolkningsföreträde vid en ledarrekrytering

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sarah Berndt; Emelie Lindström; [2016-01-22]
    Nyckelord :ledare; formell kompetens; informell kompetens; rekrytering; bedömning och urval; maktperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte Genom intervjuer med rekryterare syftar denna studie att skapa en bredare förståelse för ledarrekryteringens utformning. Fokus riktas primärt mot att belysa betydelsen rekryterare uttrycks lägga vid formella och informella kompetenser och hur bedömning och urval går till för att säkerställa att kandidaten möter dessa kompetenskrav. LÄS MER

  5. 5. Delaktighet : En kvalitativ studie om en delaktighetsmodell i kommunal verksamhet och hur den fungerar i praktiken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Merima Bahtijaragic; Monica Davidsson; Sandra Hedin; [2016]
    Nyckelord :participation; influence; loop; power; empowerment; delaktighet; inflytande; slinga; makt; empowerment;

    Sammanfattning : Denna studie har gjorts för att se hur en delaktighetsmodell i kommunal verksamhet fungerar i praktiken och om huvudsyftet, att ge personer med funktionsnedsättning ett ökat inflytande och en större delaktighet uppnås i realiteten. Detta då modellens utförande är tänkt att fungera utifrån ett nerifrån och upp perspektiv där personer med funktionsnedsättning själva ska ha möjlighet till inflytande och att få känna sig delaktiga i sin vardag. LÄS MER