Sökning: "dominant"
Visar resultat 16 - 20 av 3074 uppsatser innehållade ordet dominant.
16. Kommunala principer i konflikt med den svenska och EU-rättsliga konkurrensrätten : Fråga om den kommunala självkostnadsprincipen kan innebära en otillåten prissättning enligt konkurrensrätten, särskilt i förhållande till reglerna om missbruk av dominerande ställning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
17. Måluppfyllelse och meningsskapande : En kvalitativ studie av medarbetares meningsskapande för hållbar utveckling
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : The purpose of this study is to investigate sensemaking among employees within large service companies regarding sustainable development. To fulfill the purpose and address the research questions, the study has been conducted through six semi-structured interviews with employees from three major service companies. LÄS MER
18. "That's Mother Earth, bro." : En multimodal (eko)kritisk diskursanalys av dokumentärserien Down to Earth with Zac Efron
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Föreliggande studie ämnade att undersöka om den utopiska dokumentärserien Down to Earth with Zac Efron, vars syfte är att inspirera till engagemang för klimatkrisen, förmedlar motsägelsefulla budskap i form av ojämlika maktförhållanden mellan människa och natur samt mellan människor. Tidigare studier på i huvudsak dystopisk miljöinriktad Hollywoodfilm, samt till viss del dokumentärer, har visat att dominanta förhållanden ofta förekommer. LÄS MER
19. Leveraging Gamification for Increased Motivation in Mobile Applications : A Quantitative Study Using Self-Determination Theory & Service-Dominant Logic
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Due to the increasing digitization of society, Gamification of services has become increasingly proliferated. Identifying and knowing how to manipulate the factors for successful implementation of gamification strategies is paramount. LÄS MER
20. Free-to-fee - en fråga om affärslogik : Utmaningen att ta betalt för tjänster
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)Sammanfattning : Inledning: Den tillverkande industrin har länge ansetts ha en stor tillväxtpotential i en ökad tjänstefiering och att det finns en stor outnyttjad potential i tjänster för sålda produkter som kan realiseras genom intäkter för tidigare upplevda gratistjänster genom en process som kallas Free-to-Fee. Syfte: Studiens syfte är att undersöka tillverkande företags interna förståelse av de processer som leder till behovet att genomföra en Free-to-Fee-transition, det vill säga hur man idag hanterar tjänster relativt produkter i sina erbjudanden till marknaden och varför man i vissa fall inkluderar tjänster “gratis” i samband med en produktförsäljning. LÄS MER