Sökning: "dominerande diskurser"

Visar resultat 16 - 20 av 186 uppsatser innehållade orden dominerande diskurser.

  1. 16. Hur kan jag veta om jag aldrig har fått testa? : En kvalitativ studie kring pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Naja Khoury; Jennifer Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskola; förhållningssätt; miljö; material; genus; könsroller; närvaro; begränsningar; dominerande diskurser; feministisk poststrukturalism. positionering; subjektskapande;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie som handlar om hur pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan ser ut. Syftet med studien är att undersöka vad pedagogerna i förskolan uppfattar blir viktigt i arbetet med miljö, material och förhållningssätt för att motverka stereotypa könsmönster i förskolan, samt vilka begränsningar pedagogerna uppfattar med det arbetet. LÄS MER

  2. 17. Jag vill bli tagen på allvar i min yrkesroll : En studie om hur förskollärares professionella identitet definieras och konstrueras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Clara Tegnander; Julia Lundström; [2022]
    Nyckelord :Professionell identitet; Professionalisering; Diskurs; Yrkesroll; Förskola; Förskollärare; Vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur förskollärares professionella identitet definieras och konstrueras genom språkliga begrepp, uppfattningar om förskolans uppgifter och uppdrag samt personalens utbildningsgrad, utifrån förskollärare och vårdnadshavare. Vi gör en historisk tillbakablick på olika definitioner av förskolans verksamhet och dess yrkesverksamma. LÄS MER

  3. 18. ”Det stärker liksom identiteten i svenskämnet” : Lärare i samtal om kreativt skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Danhov; Vanillia Flogin; [2022]
    Nyckelord :Kreativt skrivande; skönlitterärt skrivande; fokusgruppssamtal; lärare; attityder; svenskämnet; skrivdiskurser;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av den eventuella inskrivelsen av begreppet ”kreativt skrivande” i de nya ämnesplanerna för svenskämnet på gymnasiet har vår studie haft som ambition att undersöka lärares perspektiv. Genom fokusgruppssamtal har vi undersökt lärares beskrivna definitioner av begreppet, hur de beskriver att de arbetar med kreativt skrivande samt de uttryckta attityderna som går att utläsa både gentemot inskrivelsen och begreppet som sådant. LÄS MER

  4. 19. Specialpedagogisk kvalitet : Specialpedagogers syn på vad som kan känneteckna specialpedagogisk kvalitet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Åsa Cederholm; [2022]
    Nyckelord :preschool; inclusion. critical discourse analysis; quality; school development; förskola; inkludering; kritisk diskursanalys; kvalitet; skolutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Cederholm, Åsa (2022). Specialpedagogisk kvalitet – specialpedagogers syn på vad som kan känneteckna specialpedagogisk kvalitet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 20. När domstolen blundar för våldet - En genusrättsvetenskaplig diskursanalys av konstruktionen av kön i mål om vårdnad, boende och umgänge där fäder brukat våld mot mödrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Hilda Holmström; [2022]
    Nyckelord :Familjerätt; Rättssociologi; Rättsvetenskap; Genusrättsvetenskap; Diskursanalys; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Arbetet utgör en analys av vilka föreställningar om kön som skapas och åter-skapas i mål om vårdnad, boende och umgänge där fäder brukat våld mot mödrar. En utgångspunkt i arbetet är att våldet förstås utifrån könskategorier, eftersom det främst är fäder som är våldsutövare och mödrar som är våldsut-satta. LÄS MER