Sökning: "doris"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade ordet doris.

  1. 1. ”Om kroppen har det tufft skall man väl fortsätta ta hand om den, så därför fortsätter jag träna” : En kvalitativ studie rörande motivation och upplevelsen av anpassad och organiserad träning under graviditeten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Doris Bülling; [2024]
    Nyckelord :motivation; physical activity; pregnancy; experiences; motivation; fysisk aktivitet; graviditet; upplevelser;

    Sammanfattning : The aim of this study is to increase the knowledge and understanding of pregnant women's experiences of motivation relative to organized and adapted pregnancy exercise in groups, through semi-structured interviews. There, the main focus is on the variable motivation and how it looks in pregnant women who choose to carry out that type of exercise. LÄS MER

  2. 2. Solar Photovoltaic Thermal Collectors and Ground Source Heat Pumps for Commercial Buildings : Case study in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Doris Dijak; Elin Torstensson; [2023]
    Nyckelord :Ground Source Heat Pump; Photovoltaic Thermal Collectors; Borehole Thermal Energy Storage; Free Cooling.; Bergvärmepumpssystem; Termiska Solceller; Borrhålsbaserade Termiska Energilager; Frikyla.;

    Sammanfattning : In order to reduce emissions from the building sector, which stands for than a fifth of the global energy consumption today, efficient and fossil free heating and cooling systems are of importance. This study investigates the combination of solar photovoltaic thermal collectors and ground source heat pump systems in order to regenerate energy to the ground in combination with free cooling. LÄS MER

  3. 3. Hur kan medborgare påverka i samhället? En fallstudie om trafiksäkerheten vid Riggaregatan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Doris Grace Kigozi; [2023]
    Nyckelord :Political participation; democracy; traffic and safety; social media; child safety; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Influencing at the municipal level is imperative for Swedish democracy. The purpose of this study is to understand how influencing municipal politicians can be done. This was done by way of investigating if the speed limit outside a preschool in West harbor, Malmö could be affected. LÄS MER

  4. 4. An Analysis of Trends and Patterns in School Anti-Bullying Policies : A quantitative content analysis comparing private international schools and community secondary schools in London, England 

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Doris De Wit; [2023]
    Nyckelord :Anti-bullying policies; secondary schools; quantitative content analysis; trends and patterns; bias-based bullying; London; England; policy analysis;

    Sammanfattning : Anti-bullying policies are effective in reducing bullying victimization in secondary schools when they are written precisely, have a clear description of what bullying entails and how the school responds, and maintains a high priority through regular updating. Research on anti-bullying policies in the United Kingdom is not very extensive and has thus far only been done qualitatively. LÄS MER

  5. 5. Läroböcker samt undervisning i NO för årskurs 1–3 : En studie om NO-läroböcker och dess användning, samt om kunskapsemfaser i NO- undervisning utifrån intervjuer med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Elliott; Doris Bosnjak; [2023]
    Nyckelord :NO-läroböcker; lågstadielärare; NO-undervisning; kunskapsemfaser; läroboksanalys; tematisk analys;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka representationen av NO-ämnena i läroböcker för lågstadiet, samt lärares NO-undervisning och användning av läroböcker i vederbörande undervisning utifrån deras eget perspektiv. De frågeställningar som studien ämnar att besvara är: Hur väl täcks läroplanens centrala innehåll i NO-ämnena i två läroböcker? På vilka sätt används läroböcker i NO-undervisning, och hur hanterar lågstadielärare en eventuell bristande representation av NO-ämnena och dess centrala innehåll i använda läroböcker? Vilka kunskapsemfaser kan identifieras i samtal med lågstadielärare om deras NO-undervisning? För att besvara dessa frågeställningar har två insamlingsmetoder använts; dels läroboksanalys av PULS NO-boken från 2011 och Boken om NO 1–3 från 2013, dels semistrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare om deras NO-undervisning och läroboksanvändning. LÄS MER