Sökning: "downs syndrom och pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden downs syndrom och pedagogik.

  1. 1. Sångundervisning med variation : Om sångpedagogers undervisning för personer med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Rebecka Krusevall; [2021]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; Downs syndrom; sångpedagog; sångundervisning; kör; körundervisning;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna undersökning är att få fördjupande kunskaper om sångundervisning för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Tidigare forskning visar att personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva längre tid för inlärning vid musikundervisning och att anpassningar kan behöva göras utifrån personens individuella förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : En kvalitativ studie om hur pedagoger arbetar med Alternativ kommunikation i vardagen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mirela Bumbar; [2015]
    Nyckelord :förskola; alternativ och kompletterande kommunikation; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; pedagog; arbetsätt; kommunikation; autism; Downs syndrom; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Bakgrund Viljan till kommunikation är en mänsklig egenskap som förenar oss. När kommunikation sker mellan människor sker ett utbyte av olika former av information. Att varje barn skall ha rätt till att vara delaktig i förskolans verksamhet är självklart. LÄS MER

  3. 3. Barn med Downs syndrom : Pedagogers arbetssätt kring språk och interaktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Djurman; Sandra Jakobsson; [2014]
    Nyckelord :Downs syndrom; språkutveckling; socialt samspel; tecken som stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka kunskaper pedagogen kan behöva i sitt arbete med barn som har diagnosen Downs syndrom samt vilka arbetssätt som tillämpats i förskolan. När vi benämner ordet pedagoger syftar vi på all personal i förskolan vilket inkluderar både barnskötare och förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares förhållningssätt till inkludering av barn med Downs syndrom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Ölander; Maria Olausson Johansson; [2014]
    Nyckelord :Inkludering; förskola; Downs syndrom; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagogerna såg på sitt förhållningssätt samt hur de arbetade för att få en fungerande inkludering för barn med Downs syndrom. Vi ville se vilka svårigheter som kunde förekomma samt hur pedagogen förhöll sig till denna inkludering undersöktes också. LÄS MER

  5. 5. TAKK med barn med Downs syndrom i förskolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Astrid Nilsson; Sundus Abdulkarim; [2014]
    Nyckelord :TAKK; Downs syndrom; förskolan; intervju; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka våra kunskaper om förskollärares erfarenheter av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) som en kommunikativ resurs i interaktion med barn med Downs syndrom (DS) i förskoleverksamhet. Denna studie har fokuserat på hur förskollärare beskriver att TAKK används på samlingar, hur TAKK används i andra situationer och hur TAKK inkluderar övriga barn på samlingarna. LÄS MER