Sökning: "dragons"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade ordet dragons.

  1. 16. En drakes bildval : En semiotisk bildanalys av Aftonbladets bildval på webben och i den tryckta tidningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Alice Göransson; Ellinor Eke-Göransson; [2019]
    Nyckelord :semiotic image analysis; media; journalism; images; newspaper; web; semiotisk bildanalys; medier; journalistik; bilder; kvällspress; webb;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the image selection in the swedish newspaper Aftonbladet during three days. We wanted to know what kind of images Aftonbladet choosed to publish in the printed newspaper and in the corresponding articles on the web. LÄS MER

  2. 17. Which Foot Forward? : An analysis of footing in the Dungeons & Dragons stream Critical Role

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Emma Lindhagen; [2019]
    Nyckelord :footing; english; tabletop roleplaying games; ttrpgs; dungeons and dragons; games; conversation analysis; critical role;

    Sammanfattning : Tabletop roleplaying games are a type of social, narrative game driven by a group conversation in which a narrative which is co-created by the participants and propelled forward by some mechanical component (for example dice rolls used to determine the narrative outcomes of actions). As mode of spontaneous conversation that has a unique set of specific characteristics, it might be fair to claim that TTRPGs constitute a unique oral genre (or, in conversation analytic terms, a unique speech-exchange system). LÄS MER

  3. 18. Från moralpanik till rumsrent : en kvalitativ analys av medias rapportering runt ämnet dungeons and dragons på 1980-talet och 2010-talet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Cim Tjäderborn; Joel Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Dungeons and dragons; Gestaltningsteori; Media; Drakar och demoner; populärkultur; d d; dnd.;

    Sammanfattning : Antal ord i uppsatsen12 398Problemformulering och syfteI den här studien är syftet att se hur rapporteringen av Dungeons & Dragons har förändratssom populärkultur i media. Genom att se hur det såg ut på 1980-talet och hur det såg ut under2010-talet. LÄS MER

  4. 19. Demoner, drakar och domedag : En undersökning av religionens roll i den svenska death metal-lyriken

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Sara Rosén Andersson; [2018]
    Nyckelord :Religion; death metal; melodic death metal; Text analysis; Lyrical themes; Popular culture;

    Sammanfattning : The following essay aims to examine the use of lyrical themes linked to religion. The music styles in focus in this study are death metal and melodic death metal in Sweden. The study is based on 14 Swedish bands that are or have been active during the last 30 years. LÄS MER

  5. 20. Könets roll i rollspel : Hur spelare förhåller sig till sina karaktärer beroende på dess kön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Hugo Viklund; [2018]
    Nyckelord :papper penna rollspel; könsroller; genus; sexism;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt om spelare förhåller sig annorlunda till sin karaktär i papper & penna rollspel på grund av karaktärernas kön. Detta gjordes genom att skapa en artefakt, en så kallad ”one-shot”, av ett kortare äventyr med hjälp av den fjärde utgåvan av regelverket för papper & penna rollspelet Dungeons & Dragons. LÄS MER