Sökning: "dragons"

Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade ordet dragons.

  1. 21. From Rolling to Reading: An Analysis of the Adaptation of Narrative Between Role-Playing Games and Novels

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media

    Författare :Nikolai Bjädefors Butler; [2018]
    Nyckelord :narrative; transmedial narratives; role-playing games; fictional worlds; adaptation; transmedia; dungeons dragons; call of cthulhu; superworld; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Narratives are present throughout media, ranging from its traditional point of study, literature, to newer media such as films, graphic novels and video games. While these narratives have always transcended barriers to some degree today we find that the concept of transmedial narratives has become more relevant via the interconnected storyworlds established throughout popular culture. LÄS MER

  2. 22. Etiskt Spelande i Tabletop-RPGs : En undersökning av rollen moralisk val spelar inom RPG

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Axel Österlund; [2018]
    Nyckelord :etik; spelare; engagemang; inlevelse; rollspel;

    Sammanfattning : Studien i denna rapport undersöker huruvida en spelares inlevelse och engagemang kan påverkas av välutvecklad etisk inverkan i ett Dungeons & Dragons rollspel. Studien innefattar en kvalitativ undersökning och fokuserar på västerländska RPG-spel. LÄS MER

  3. 23. Vad betyder det att en roll är religiös enligt rollspelare? : Om vad en religiös roll gör i rollspel, dess utformning och den meningen som tillskrivs den religiösa rollen därav.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Alexander Hedblom; [2018]
    Nyckelord :religion; rollspel; mening; symbolisk; dungeons; dragons;

    Sammanfattning : Populärkultur kan ha påverkat ungdomars syn på vad religion handlar om, vad en religiös gör, och därmed även vad som är att klassa som religiositet. Att undersöka om så är fallet kan ge värdefull kunskap till vidare forskning, eftersom det leder oss till att bättre förstå vårt samtida samhälle. LÄS MER

  4. 24. Från rollspel till roman : En inblick i den intermediala dialogiken mellan Dungeons & Dragons och The Crystal Shard

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Nikolai Butler Persson; [2015]
    Nyckelord :Intermediality; transmediality; Role-playing games; Role-play; Dungeons Dragons; The Crystal Shard; D D; Adaptation; Dialogic; Adaptation; playable media; Intermedialitet; transmedialitet; Rollspel; RPG; Dungeons Dragons; D D; The Crystal Shard; Dialogik; Adaption; Adaptionsforskning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. Karaktärsskapandets potential och begränsningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Fredrik Pettersson; [2014]
    Nyckelord :tabletop role-playing game; character development; bordsrollspel; karaktärsutveckling;

    Sammanfattning : This project report describes a supplement for character creation in a tabletop role-playing game “Dragons and Demons." The purpose of this project is to improve the character creation for the players’ trough the narrative elements such as character’s background story. LÄS MER