Sökning: "drama krav"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden drama krav.
1. ”Sitter det i kroppen, så sitter det i huvudet” : En kvalitativ studie om hur fem lärare beskriver att de arbetar med rörelseintegrerad engelskundervisning i årskurs 4–6.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Skolan ska eftersträva att alla elever erfar daglig fysisk aktivitet under hela skoldagen, vilket ställer krav på samtliga lärare inom skolans verksamhet. Syftet med studien är därför att bidra med kunskap om vilka olika arbetssätt och uppfattningar lärare har om rörelseintegrerad undervisning i engelskämnet, samt vilka resultat de uppfattar sig uppnå med metoden. LÄS MER
2. Rörelseintegrerad engelskundervisning : En litteraturstudie om rörelseintegrerade arbetsformer och dess påverkan på elevers språkkunskaper i årskurs F-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Elever ska i grundskolan uppleva fysisk aktivitet och rörelse under hela skoldagen. Detta ställer krav på samtliga pedagoger inom skolans verksamhet och inte endast på lärare inom idrottsämnet. LÄS MER
3. Triangeldrama i trepartsförhållandet : En kvalitativ studie om konsultchefers hälsofrämjande ledarskap i bemanningsbranschen
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetslivSammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse för konsultchefers uppfattningar om vilka konsekvenser trepartsförhållandet mellan konsult, konsultchef och uppdragsgivare har på det hälsofrämjande ledarskapet. Studien har ett hermeneutiskt förhållningssätt med en abduktiv forskningsansats. LÄS MER
4. Strukturerad drama i svenskundervisningen : Hur elever uttrycker sin muntliga framställning genom drama.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Dagens samhälle ställer höga krav på den muntliga kompetensen vilket även speglar kursplanerna i skolan. För att utvecklas till skickliga talare krävs det att eleverna uppmuntras till att använda sitt tal. LÄS MER
5. Ni flickor får hålla tillgodo med det som finns - en litteraturstudie som behandlar genus och kön i teaterundervisning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Denna litteraturstudie undersöker hur aktuell forskning och referentgranskat materialdiskuterar genus och kön i teaterundervisning och hur dessa begrepp kan förstås i enlärandekontext. Hur kan lärare arbeta med genus och kön i teaterundervisning? Vilka teorierom genus och kön finns representerade i aktuell forskning samt referentgranskat material somundersöker teaterdidaktik? Gymnasieskolan har ett krav från både skollag och läroplan attbedriva en jämställd undervisning, men hur implementeras det i teaterklassrummet?Studien presenterar forskning och referentgranskat material från bland annat utbildning,sociologi samt kulturvetenskap med representation från Sverige, Australien, England ochUSA. LÄS MER