Sökning: "drama och musik i förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden drama och musik i förskoleklass.

  1. 1. ”Det jag lär med kroppen fastnar lättare i knoppen” : Fem lärares uppfattningar av estetiska lärprocesser i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Malmström; [2020]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; ämnesövergripande; undervisning; lustfyllt lärande; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den nuvarande läroplanen beskriver att undervisningen ska organiseras så att olika former av kunskap beaktas samt att varierade uttrycksformer tillämpas i elevernas lärande. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om på vilka olika sätt estetiska lärprocesser med bild, drama, musik och dans, kommer till uttryck i undervisningen i förskoleklass och årskurs 1–3. LÄS MER

  2. 2. Barns bildskapande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Barbro Bergsfeldt; [2017-06-22]
    Nyckelord :estetisk verksamhet; Bild; Förskoleklass; Förskolan;

    Sammanfattning : Det här projektet är inspirerat av upplägget för en interventionsstudie och handlar om hur barn med hjälp av en bildpedagog kan utveckla sitt bildskapande. Begreppet intervention betyder att man medvetet inför någon form av påverkan i en grupp för att studera om någon förändring sker. LÄS MER

  3. 3. Barns språkutveckling i musik- och dramaundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hilda Rofors; Lovisa Lundberg; [2017]
    Nyckelord :dans; drama; musik; rytmik; sociokulturella perspektivet; språkutveckling; Vygotskij;

    Sammanfattning : Ändamålet med vår studie är att undersöka vilka möjligheter till språkutveckling som finns i musik- och dramaundervisning med barn. I vårt arbete har vi begränsat oss till barn i de yngre åldrarna som är de vi utbildar oss till att undervisa, det vill säga de i förskoleklass till årskurs tre. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivinlärning i förskoleklass : Läs- och skrivinlärning i dagsläget och utveckling under tiden 1994-2012

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anette Persson; [2013]
    Nyckelord :Preschool; grade one; reading skills; writing skills; policy documents.; Förskoleklass; årskurs ett; läsinlärning; skrivinlärning; styrdokument.;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this survey is to examine how educators work with reading- and writing-skills in preschool with six year old children. I want to examine if the new curriculum, Lgr11, has affected the school teachers in their teaching of reading- and writing and if their work has changed through the years. LÄS MER

  5. 5. Skapande verksamhet i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christina Krantz-Kjörk; Theresa Johannesson; [2012]
    Nyckelord :Skapande verksamhet; estetiska läroprocesser; fant;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien är att se och i så fall hur pedagogerna arbetar på olika sätt med skapande verksamhet iförskola och i förskoleklasser? Vad använder pedagogerna för olika uttrycksformer? Hur arbetar man medskapande verksamhet i förskolan och i förskoleklass?I studien observerades med hjälp av anteckningar som datainsamlings - metod. Under observationstillfällena,studerades, hur pedagogerna arbetar. LÄS MER